Samochody seryjne
arkusz w PDF

FIAT PANDA I (1980-2003)

Galeria FIAT PANDA I

Samochód Panda zaprojektowany przez Giorgio Giugiaro miał być prosty, tani ale jednocześnie uniwersalny. Założenia te zostały spełnione, o czym świadczy zarówno stylistyka, proste rozwiązania techniczne jak i sukces rynkowy. Pięcioosobowe nadwozie typu hatchback zaliczało się do kategorii handlowej A.

Samochód Panda wszedł do produkcji w 1980 roku i początkowo był oferowany z silnikami o pojemności skokowej 652 cm3 (adaptowany z modelu 126) lub 903 cm3 (adaptowany z modelu 127). W roku 1981 gama silników została rozszerzona o silnik o pojemności 843 cm3. Samochód ten produkowano także w Hiszpanii pod marką Seat. W roku 1982 wprowadzono wersję Super, w której zastąpiono wówczas blaszany pas przedni klasyczną tworzywową atrapą przednią z poziomym użebrowaniem i z centralnie umieszczonym symbolem Fiata. Zrezygnowano z listew bocznych na rzecz przetłoczeń na drzwiach. Zmieniono również konstrukcję siedzeń, zastępując dotychczasowe typu hamakowego siedzeniami tapicerskimi. W1993 roku do produkcji weszła również wersja z dołączanym napędem tylnej osi (4x4) opracowana przy współpracy austriackiej firmy Steyr-Puch.

W roku 1986 miał miejsce face-lifting Pandy. Złagodzono większość krawędzi zewnętrznych, zmieniono zawieszenie kół tylnych i wprowadzono nową gamę silników. Były to nowoczesne jednostki o pojemności skokowej 769 i 999 cm3 (z tzw. rodziny FIRE) oraz silnik Diesla o pojemności 1300 cm3. Model Selecta wprowadzony w 1990 roku otrzymał automatyczną skrzynię przekładniową typu CVT. W następnym roku do gamy silników dołączył silnik o pojemności skokowej 1108 cm3 ( FIRE). W roku 1994 ponownie zmieniono stylistykę przedniej atrapy. Wprowadzono również silnik 899 cm3 stosowany już w modelu Cinquecento.

Zakończenie produkcji samochodów Panda pierwszej generacji nastąpiło w 2003 roku.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu