Samochody seryjne
arkusz w PDF

DAEWOO (1983-...)

Motoryzacyjna firma Daewoo Motor Co. powstała w styczniu 1983 roku, lecz jej korzenie sięgają lat siedemdziesiątych. Działająca od 1962 roku firma Saenara Motor Co. montowała japońskie samochody ciężarowe. W 1965 roku została przejęta przez koncern Shinjiu Industrial Co., w ramach którego produkowano autobusy oraz montowano amerykańskie Jeepy.

Utworzono Shinjin Motor Co. i w latach 1965-72 montowano tu niektóre modele Toyoty. W 1972 roku nawiązano współpracę z koncernem General Motors. Powstała spółka GM Korea z 50% udziałów GM i Shinjin Motor Co. Rozpoczęto montaż, a następnie produkcję samochodów z gamy Opla. Największą popularnością cieszyły się pojazdy powstające na bazie Opla Kadetta serii E, sprzedawane pod różnymi nazwami (Le Mans, Racer, Cielo, Nexia). Od 1976 roku zmieniono nazwę firmy na Sachan Motor Co., a samochody otrzymały markę Sachan. Dwa lata później firma Daewoo Industrial Co. przejęła udziały od Sachan Motor.

W 1983 roku znowu zmieniono nazwę spółki na Daewoo Motor Co. i od tego czasu samochody sprzedawano pod marką Daewoo. W kwietniu 1987 roku rozpoczęto eksport samochodów do USA. Był to model Racer, ale na rynku amerykańskim był sprzedawany jako Pontiac Le Mans. Po dwudziestu latach koncern GM wycofał się z tej spółki (w 1992 r).

W 1991 roku, jedna z filii Daewoo, zawarła umowę licencyjną z firmą Suzuki na produkcję modelu Alto, który w wersji koreańskiej nazwano Tico.

Na początku lat 90-tych firma Daewoo rozpoczęła ekspansję w kierunku Europy Środkowo-Wschodniej przejmując częściowe udziały w fabrykach motoryzacyjnych w Czechach, Polsce, Rumunii i na Ukrainie. W 1996 roku Koreańczycy przejęli 10 % udziałów w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, a rok później udział ten został zwiększony do 81 %. W 1997 roku powołano spółkę Daewoo-FSO, w której rozpoczęto montaż, a później produkcję niektórych modeli samochodów Daewoo.

W okresie 1997-99 wprowadzono na rynek nową generację pojazdów, które powstały we własnych ośrodkach rozwojowych. Kształty nadwozi tych pojazdów zostały zaprojektowane przy współudziale znanych firm włoskich.

W 1998 roku Daewoo przejęło 51,7% akcji koreańskej firmy Ssang Young, specjalizującej się w produkcji samochodów terenowych.

Zbyt szeroki front inwestycyjny oraz spadek sprzedaży samochodów wpłynęły na kłopoty finansowe firmy i w listopadzie 1999 roku firma Daewoo Motor Co ogłosiła bankructwo. Kontrolę nad firmą przejęły banki i rozpoczęły rozmowy w sprawie jej sprzedaży. Niektóre zakłady Daewoo kupił ostatecznie koncern General Motors. Powstała wówczas spółka GM Daewoo Auto & Technology (GMDAT), która przejęła niektóre z dotychczasowych zakładów firmy. Produkowane tam pojazdy oferowane są na wielu rynkach pod markami Daewoo lub Chevrolet.

Rodziny marki DAEWOO

DAEWOO ESPERO (1990-1999) - galeria

Model o nazwie Espero wszedł do produkcji w Korei Południowej w 1990 roku. Według europejskich kryteriów pojazd należał do segmentu rynkowego D. Był to pierwszy samochód firmy Daewoo będący własną konstrukcją, a nie kopią licencyjnego wzorca. W pojeździe tym wykorzystano niektóre zespoły samochodu Opel Ascona (trzeciej generacji). - pełny tekst >>>

DAEWOO LANOS (1997-2002) - galeria

Model o nazwie Lanos był pierwszym modelem tej firmy opracowanym po rozwiązaniu spółki z GM i reprezentował firmę Daewoo w segmencie rynkowym C. Prace nad konstrukcją tego pojazdu rozpoczęto jesienią 1993 roku. Projekt bryły nadwozia oraz jego wnętrza zlecono znanej włoskiej firmie Ital Design. Zespoły napędowe opracowano w niemieckim centrum rozwojowym Daewoo. Seryjna produkcja Lanosa rozpoczęła się wiosną 1997 roku w koreańskim zakładzie Pupyong. - pełny tekst >>>

DAEWOO LEGANZA (1997-2002) - galeria

Model o nazwie Leganza debiutował na rynku w 1997 roku i zastąpił Espero. Był wówczas największym i najbardziej luksusowym pojazdem tej marki. Produkowano go głównie w Korei Południowej, ale jego montaż prowadzono również w innych krajach, między innymi w Rosji i Rumunii. - pełny tekst >>>

DAEWOO NEXIA (1994-1998) - galeria

Samochód Nexia (na niektórych rynkach sprzedawany pod nazwą Cielo) wszedł do produkcji w Korei Południowej w 1994 roku. Była to zmodernizowana wersja oferowanego wcześniej modelu Racer. Obydwa te pojazdy wywodzą się z konstrukcji popularnego samochodu Opel Kadett E. - pełny tekst >>>

DAEWOO TICO (1991-2001) - galeria

Samochód Dawoo Tico był licencyjną wersją japońskiego samochodu Suzuki Alto (trzeciej generacji). Uruchomienie produkcji tego modelu w Korei Południowej miało miejsce w 1991 roku. Był to najmniejszy model firmy, który w Europie przypisany został do segmentu rynkowego A. Jego sprzedaż w Polsce rozpoczęto w 1993 roku. - pełny tekst >>>

Baza danych umieszczona na naszym portalu stanowi ogromny zbiór informacji ogólnych i technicznych o samochodach osobowych. Nasz zbiór z pewnością zainteresuje zarówno nabywców i użytkowników samochodów, miłośników pojazdów tego rodzaju (w tym także o charakterze zabytkowym) jak i profesjonalistów związanych z tą dziedziną techniki.

Oprócz danych technicznych zamieszczamy krótkie opisy poszczególnych marek i rodzin pojazdów oraz odpowiednie ilustracje. W odróżnieniu od wielu innych portali można tu znaleźć informacje nie tylko o pojazdach aktualnie oferowanych w Polsce, ale również o modelach dostępnych na innych rynkach (w tym także spoza Europy). Kolejną szczególną cechą tej bazy danych jest zamieszczenie w niej także starszych pojazdów, a więc z okresu wielu dziesięcioleci. Takie zestawienie pozwala na ocenę zmian w konstrukcji samochodów, jakie dokonały się w tym czasie.

Opracowana przez Redakcję portalu AUTO-ERA baza zawiera zestaw danych technicznych opisujących każdy samochód osobowy w jednakowy sposób. Przyjęty zestaw danych technicznych dość dokładnie opisuje samochody współczesne, ale niektóre parametry pojazdów uznawane obecnie za bardzo istotne nie były dawniej podawane przez producentów (np. moment obrotowy silnika, pojemność bagażnika, czas rozpędzania itp.). Należy też zwrócić uwagę na fakt, że w tak długim okresie czasu zmieniały się sposoby pomiarów niektórych charakterystycznych parametrów pojazdów (np. mocy silnika, zużycia paliwa, objętości bagażnika). Porównywanie takich parametrów, ze względu na odmienne metody pomiaru w różnych krajach i w różnych okresach czasu może mieć jedynie charakter przybliżony. Dokładniejsze analizy mogą być prowadzone jedynie w ramach określonych regionów świata oraz w węższych okresach (np. w Europie, po 2000 roku).

Zawarte w bazie informacje pochodzą głównie od producentów samochodów, ale należy tu podkreślić, że występują pewne różnice w danych pochodzących z różnych krajów. Wynika to ze zróżnicowania wymagań formalnych, procedur badawczych oraz podstawowego wyposażenia samochodu na poszczególnych rynkach.

Wymogi komputerowego zapisu i prezentacji określonych danych technicznych wprowadziły pewne ograniczenia i narzuciły sposoby wyszukiwania konkretnego samochodu i odpowiedniego zestawu jego danych technicznych. Ogólnodostępna baza informacji z pewnością zadowoli znaczne grono internautów, ale w przypadku poszukiwania dalszych dokładniejszych danych można będzie je u nas uzyskać w niedalekiej przyszłości za niewielką opłatą.

Nasza baza będzie stale rozbudowywana i uzupełniana o dane kolejnych modeli samochodów, zarówno tych najnowszych jak i starszych, których poszukują miłośnicy "oldtimerów" i "youngtimerów".

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2021 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu