Samochody seryjne
arkusz w PDF

FIAT (1899-...)

Marka Fiat należy do najstarszych i najbardziej znanych producentów samochodów. W 1999 roku, ten włoski koncern przemysłowy obchodził 100-lecie swej działalności w branży motoryzacyjnej. Nazwa ta jest skrótem od słów Fabrica Italiana Automobile Torino.

Pierwszy model pojazdu z 1899 roku nosił symbol 3,5 HP i można go zaliczyć do grupy samochodów małolitrażowych. Firma rozwijała się bardzo dynamicznie i po 10 latach stała się największą włoską fabryką samochodów. W 1922 roku uruchomiono nowoczesny zakład produkcyjny Lingotto w Turynie. Tu powstawały tak znane modele jak 501 (1919) czy 509 (1925). Po okresie kryzysu gospodarczego, w latach trzydziestych na rynek trafiły popularne modele 508 Balilla i 500 Topolino. Pierwszy z nich był produkowany także w Polsce na podstawie licencji Fiata. Była to pierwsza licencja tego producenta udostępniona za granicę. Po II Wojnie Światowej Fiat wznawia produkcję samochodów i największe sukcesy handlowe odnosił w klasie pojazdów małolitrażowych. Przykładem są modele 600 (1955 r) i 500 Nuova (1957 r). Pierwszym samochodem Fiata z napędem przednim jest model 128, który pojawił się na rynku w 1968 roku.

W latach 1967-73 powstały we Włoszech cztery nowe zakłady produkcyjne. Koncern Fiata kupuje także inne włoskie firmy samochodowe i tak w 1957 roku przejmuje Autobianchi, w 1969 roku Lancię, w 1971 roku Abartha, w 1986 roku Alfę Romeo, w 1988 roku Ferrari i w 1993 roku Maserati i Innocenti. Praktycznie staje się więc monopolistą na rynku włoskim. W 1992 roku koncern wykupił również Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej i w Tychach.

Samochody marki Fiat aż siedmiokrotnie zdobywały zaszczytny tytuł europejskiego "Samochodu Roku". Pierwszy taki tytuł zdobył model 124 (Samochód Roku 1967) a ostatni modele Bravo/Brava (Samochód Roku 1996).

W roku 2000 koncerny Fiata i General Motors nawiązały współpracę w produkcji silników i skrzyń biegów oraz w sferze racjonalizacji dostaw kooperacyjnych. Amerykański koncern nabył 20 % akcji włoskiej firmy. Efektem współpracy w zakresie technicznym była wzajemna wymiana silników oraz wspólna płyta podłogowa Opla Corsy i Fiata Punto. Współpraca z GM nie układała się najlepiej i została zakończona w 2005 roku. Jesienią 2008 roku koncern Fiata nabył 67 % akcji serbskiej firmy Zastava. Nowy etap rozwoju koncernu rozpoczęto w połowie 2009 roku, gdy Fiat zdecydował się na zakup 20 % akcji amerykańskiego koncernu Chrysler. W następnych latach udział Fiata był stopniowo powiększany.

Obecnie producent samochodów marki Fiat wchodzi w skład grupy FCA (Fiat Chrysler Automobiles) powstałej w 2014 roku w wyniku połączenia Fiata z Chryslerem.

Rodziny marki FIAT

FIAT 126 (1972-2000) - galeria

Samochód Fiat 126 zdobył sobie szczególne miejsce w polskiej motoryzacji. Jest obecny na naszym rynku od połowy 1973 roku, tzn. od czasu rozpoczęcia jego montażu w Fabryce Samochodów Małolitrażowych. Model ten należał do segmentu rynkowego A, co wynika z jego wymiarów gabarytowych i wielkości zastosowanego silnika. - pełny tekst >>>

FIAT 127 (1971-1983) - galeria

Samochód o symbolu 127 ukazał się w marcu 1971 roku i w gamie Fiata zastąpił tylnosilnikowy model 850. W jego konstrukcji wykorzystano wiele zespołów modelu Autobianchi A112, którego produkcję rozpoczęto dwa lata wcześniej. Było to działanie mające na celu wcześniejsze sprawdzenie nowych rozwiązań w warunkach normalnej eksploatacji, ale pod inną marką. Z modelu A112 przejęto cały układ napędowy i zespoły podwoziowe, natomiast większe nadwozie było nową konstrukcją. Dwubryłowe zwarte nadwozie typu fast-back miało układ dwudrzwiowy. W silnie pochylonej ścianie tylnej umieszczono małą pokrywę bagażnika. W krótkim czasie pojazd zdobył dużą popularność, a równocześnie uzyskał zaszczytny tytuł Samochodu Roku 1972. - pełny tekst >>>

FIAT 500 TOPOLINO (1936-1955) - galeria

Po wielkim kryzysie ekonomicznym, w połowie lat trzydziestych w Europie pojawiło się zapotrzebowanie na małe i tanie samochody osobowe. Konstruktorzy Fiata opracowali różne koncepcje małego samochodu o prostej budowie, ale ostatecznie zwyciężyła koncepcja klasycznego układu napędowego i nadwozia opartego na ramie. - pełny tekst >>>

FIAT 600 (1955-1969) - galeria

Ten niewielki samochód rodzinny debiutował podczas genewskiego Salonu Samochodowego w marcu 1955 roku. Był pierwszym modelem Fiata z tylnosilnikowym układem napędowym. Zwarte dwubryłowe nadwozie typu fast-back miało układ dwudrzwiowy i przeznaczone było do przewozu czterech osób. - pełny tekst >>>

FIAT ARGENTA (1981-1985) - galeria

Model o nazwie Argenta debiutował w czerwcu 1981 roku i zastąpił w gamie modelowej marki samochód oznaczony liczbą 132. Był to wówczas największy model Fiata, należący do sektora rynkowego D i ostatni z klasycznym układem napędowym. Od swojego poprzednika przejął płytę podłogową, centralną część nadwozia oraz większość zespołów mechanicznych. - pełny tekst >>>

FIAT BARCHETTA (1995-2005) - galeria

Model o nazwie Barchetta to niewielki dwuosobowy roadster, którego konstrukcja bazuje na skróconej platformie popularnego modelu Punto (pierwszej generacji). Produkcja samochodu ruszyła w lutym 1995 roku, przy czym montaż finalny realizowała włoska firma Maggiora. Oficjalny debiut odbył się miesiąc później, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. - pełny tekst >>>

FIAT BRAVA (1995-2001) - galeria

W sierpniu 1995 roku odbyła się w Turynie oficjalna prezentacja bliźniaczych samochodów o nazwie Brava/Bravo. Obydwa samochody reprezentowały segment rynkowy C, którego udział w europejskim rynku przekraczał wówczas 30%. Nazwy tych samochodów różniły się jedną literą co odpowiadało wielkości różnic między tymi modelami. Oryginalność koncepcji oraz zastosowane rozwiązania techniczne zostały uwieńczone zdobyciem zaszczytnego tytułu "Samochodu Roku 1996". - pełny tekst >>>

FIAT BRAVO (1995-2014)

W sierpniu 1995 roku odbyła się w Turynie oficjalna prezentacja bliźniaczych samochodów o nazwie Brava/Bravo. Obydwa samochody reprezentowały sektor handlowy C, którego udział w europejskim rynku przekraczał wówczas 30%. Nazwy tych samochodów różniły się jedną literą co odpowiadało różnicom między tymi modelami. Ukazały się dotychczas dwie generacje samochodów Bravo. Pierwsza z nich produkowana była w latach 1995-2001, a druga pojawiła się dopiero po modelu Stilo, w 2007 roku. - pełny tekst >>>

FIAT CINQUECENTO (1991-1997) - galeria

Pierwsza prezentacja tego trzydrzwiowego hatch-backa odbyła się końcem 1991 roku, natomiast sprzedaż rozpoczęto wiosną 1992 roku. Samochód Cinquecento (czyli pięćset) produkowany tylko w Polsce był typowym reprezentantem sektora handlowego A. Nazwa pojazdu nawiązuje do znacznie wcześniej produkowanych pojazdów typu Fiat 500 Topolino i Fiat Nuova 500. - pełny tekst >>>

FIAT COUPE (1993-2000) - galeria

W programie produkcyjnym Fiata, oprócz popularnych modeli, często figurowały także samochody sportowe. Po kilkunastu latach przerwy, jesienią 1993 roku, wprowadzono na rynek "pełnokrwisty" samochód sportowy o banalnej nazwie Coupe. - pełny tekst >>>

FIAT CROMA (1985-2010)

Samochody o nazwie Croma to dwie odrębne generacje pojazdów, które produkowane były w różnym czasie. Pierwsza z nich oferowana była w okresie 1985-1996, a druga, odmienna pod każdym względem, pojawiła się po dłuższej przerwie w 2005 roku i była produkowana do 2010 roku. - pełny tekst >>>

FIAT FREEMONT (2011-2016) - galeria

Model o nazwie Freemont debiutował oficjalnie w marcu 2011 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Bazą konstrukcyjną dla tego modelu był samochód Dodge Journey, dostępny na rynku od 2008 roku (także w Europie, do 2010 roku). Był to średniej wielkości crossover, który został przystosowany do wymogów europejskich. Oba modele (Dodge i Fiat) produkowane były w Meksyku. - pełny tekst >>>

FIAT MAREA (1996-2003) - galeria

Rodzina samochodów Marea miała swój debiut w 1996 roku i zastąpiła w gamie Fiata model Tempra. - pełny tekst >>>

FIAT MULTIPLA (1998-2009) - galeria

Nazwa Multipla była używana pierwotnie do oznaczenia sześcioosobowej wersji nadwoziowej popularnego jeszcze w latach 50-tych modelu 600/600D. Po raz drugi użyto tej nazwy dla pojazdu studialnego, zaprezentowanego w 1997 roku na Salonie Samochodowym we Frankfurcie n/Menem. - pełny tekst >>>

FIAT PANDA (1980-...)

Jednym z najdłużej produkowanych samochodów koncernu Fiat jest pojazd o nazwie przejętej od tybetańskiego misia, czyli Fiat Panda. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych samochodów. Pierwsza produkowana była w latach 1980-2003, druga była produkowana w Polsce w latach 2003-2012, a aktualnie w Pomigliano produkowana jest trzecia generacja tego modelu. - pełny tekst >>>

FIAT PUNTO (1993-2018)

Model Punto, a właściwie rodzina samochodów Punto reprezentuje Fiata w kategorii rynkowej B i miała swój debiut jesienią 1993 roku. Pojazdy te miały zastąpić popularny model Uno, lecz w rzeczywistości model Uno został wycofany z produkcji we Włoszech, ale nadal produkowano go w innych krajach, m.in w Polsce. Ukazały się trzy generacje tych pojazdów. Pierwszą z nich produkowano w latach 1993-1999, druga była dostępna w okresie 1999-2010, natomiast trzecia oferowana była na rynku w latach 2005-2018. - pełny tekst >>>

FIAT SEDICI (2006-2014) - galeria

Samochody noszące nazwę Sedici (wł. Szesnaście, gdyż 4x4=16) należą do kategorii crossover i są owocem współpracy japońsko-włoskiej. Zespoły mechaniczne są dziełem specjalistów Suzuki, natomiast nadwozie zostało zaprojektowane we Włoszech, w firmie Ital Design Giugiaro. - pełny tekst >>>

FIAT SEICENTO (1997-2008) - galeria

Model o nazwie Seicento (czyli sześćset) wszedł do produkcji w polskiej fabryce Fiata jesienią 1997 roku, ale na rynku debiutował wiosną 1998 roku i stał się następcą popularnego Cinquecento. W nowym nadwoziu wykorzystano dotychczasową płytę podłogową wprowadzając jednak szereg wzmocnień i usztywnień poprawiających bezpieczeństwo. Kształty dwubryłowego nadwozia zostały znacznie bardziej zaokrąglone w stosunku do poprzednika. Uwagę zwracają nowe lampy, zderzaki wtopione w bryłę nadwozia, szerokie słupki tylne i owalna szyba tylna. Całkowicie zmienił się wystrój wnętrza i kształt tablicy rozdzielczej. - pełny tekst >>>

FIAT STILO (2001-2007) - galeria

W 2001 roku na Salonie Samochodowym w Genewie miała swoją światową premierę nowa rodzina samochodów Fiata o nazwie Stilo. Pojazdy te zastąpiły w gamie firmy rodzinę bliźniaczych modeli Bravo/Brava. Sprzedaż samochodów Stilo rozpoczęto jesienią 2001 roku (w Polsce początkiem 2002 roku). - pełny tekst >>>

FIAT TIPO (1988-...)

Samochody marki Fiat o nazwie Tipo oferowane były dwa razy. Pierwszą generację produkowano w latach 1988-1995, natomiast druga debiutowała po 20 latach, w 2015 roku. Oczywiście pojazdy tych dwóch generacji nie są ze sobą spokrewnione pod względem technicznym, ale jako modele kompaktowe należą do segmentu rynkowego C. - pełny tekst >>>

FIAT ULYSSE (1994-2011)

Samochód ten należy do rodziny oznaczonej symbolem U 60 (czasem określanej jako Eurovan), będącej efektem współpracy dwóch ówczesnych potęg motoryzacyjnych, czyli grup FIAT Auto i PSA (Citroen - Peugeot). Jest typowym reprezentantem grupy dużych europejskich samochodów wielofunkcyjnych MPV. - pełny tekst >>>

FIAT UNO (1983-2002) - galeria

Model Uno należy do najbardziej udanych pojazdów marki Fiat. Jego oficjalna prezentacja odbyła się w styczniu 1983 roku w USA, a seryjną produkcję uruchomiono kilka miesięcy później. W gamie firmy zastąpił on model oznaczony liczbą 127. Ogólna koncepcja i forma nadwozia była dziełem znanej włoskiej firmy projektowej Ital Design. - pełny tekst >>>

Baza danych umieszczona na naszym portalu stanowi ogromny zbiór informacji ogólnych i technicznych o samochodach osobowych. Nasz zbiór z pewnością zainteresuje zarówno nabywców i użytkowników samochodów, miłośników pojazdów tego rodzaju (w tym także o charakterze zabytkowym) jak i profesjonalistów związanych z tą dziedziną techniki.

Oprócz danych technicznych zamieszczamy krótkie opisy poszczególnych marek i rodzin pojazdów oraz odpowiednie ilustracje. W odróżnieniu od wielu innych portali można tu znaleźć informacje nie tylko o pojazdach aktualnie oferowanych w Polsce, ale również o modelach dostępnych na innych rynkach (w tym także spoza Europy). Kolejną szczególną cechą tej bazy danych jest zamieszczenie w niej także starszych pojazdów, a więc z okresu wielu dziesięcioleci. Takie zestawienie pozwala na ocenę zmian w konstrukcji samochodów, jakie dokonały się w tym czasie.

Opracowana przez Redakcję portalu AUTO-ERA baza zawiera zestaw danych technicznych opisujących każdy samochód osobowy w jednakowy sposób. Przyjęty zestaw danych technicznych dość dokładnie opisuje samochody współczesne, ale niektóre parametry pojazdów uznawane obecnie za bardzo istotne nie były dawniej podawane przez producentów (np. moment obrotowy silnika, pojemność bagażnika, czas rozpędzania itp.). Należy też zwrócić uwagę na fakt, że w tak długim okresie czasu zmieniały się sposoby pomiarów niektórych charakterystycznych parametrów pojazdów (np. mocy silnika, zużycia paliwa, objętości bagażnika). Porównywanie takich parametrów, ze względu na odmienne metody pomiaru w różnych krajach i w różnych okresach czasu może mieć jedynie charakter przybliżony. Dokładniejsze analizy mogą być prowadzone jedynie w ramach określonych regionów świata oraz w węższych okresach (np. w Europie, po 2000 roku).

Zawarte w bazie informacje pochodzą głównie od producentów samochodów, ale należy tu podkreślić, że występują pewne różnice w danych pochodzących z różnych krajów. Wynika to ze zróżnicowania wymagań formalnych, procedur badawczych oraz podstawowego wyposażenia samochodu na poszczególnych rynkach.

Wymogi komputerowego zapisu i prezentacji określonych danych technicznych wprowadziły pewne ograniczenia i narzuciły sposoby wyszukiwania konkretnego samochodu i odpowiedniego zestawu jego danych technicznych. Ogólnodostępna baza informacji z pewnością zadowoli znaczne grono internautów, ale w przypadku poszukiwania dalszych dokładniejszych danych można będzie je u nas uzyskać w niedalekiej przyszłości za niewielką opłatą.

Nasza baza będzie stale rozbudowywana i uzupełniana o dane kolejnych modeli samochodów, zarówno tych najnowszych jak i starszych, których poszukują miłośnicy "oldtimerów" i "youngtimerów".

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2019 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu