Samochody seryjne
arkusz w PDF

KIA (1974-...)

Historia firmy Kia sięga 1944 roku, kiedy to powstał niewielki zakład produkujący części do rowerów. Wytwarzanie kompletnych rowerów podjęto w 1952 roku. Związek z motoryzacją rozpoczął się w 1961 roku, gdy firma podjęła produkcję motocykli, a nieco później trójkołowców.

Pierwsze samochody osobowe tej marki pojawiły się w 1974 roku. Był to model Brise, powstały w oparciu o licencję Mazdy, oferowany także w wersji pick-up. Systematycznie powiększano asortyment produkcji. W 1976 roku przejęto ponad 28 % akcji innej koreańskiej firmy motoryzacyjnej Asia. W 1983 roku japońska Mazda wykupiła 7,5% akcji, a 3 lata później 9,4% przejął koncern Forda.

W 1986 roku uruchomiono produkcję modelu Pride. Samochód ten sprzedawano także w sieci Mazdy i Forda. W 1988 roku wyprodukowany został milionowy samochód marki Kia. W 1990 roku uruchomiono nową fabrykę w miejscowości Asan Bay. Systematycznie zwiększano asortyment samochodów i wielkość produkcji. Od 1994 roku Kia była drugim co do wielkości producentem koreańskim.

Po kryzysie dalekowschodnim firma popadła w kłopoty finansowe i w marcu 1999 roku dotychczasowy konkurent, firma Hyundai przejęła 25 % akcji firm Kia i Asia. Kilka miesięcy później Hyundai posiadał już 40 % tych akcji, a w 2003 roku ponad 47 %.

Grupa Hyundai-Kia systematycznie powiększa liczbę oferowanych modeli i skalę produkcji. Niedawno do produkcji włączono całkowicie nowe fabryki na Słowacji (2006) i w Czechach (2009). Jako pierwszy producent samochodów zdecydował się na radykalne wydłużenie gwarancji na swoje wyroby (do 7 lat).

W ofercie firmy znajdują się obecnie samochody należące do segmentów handlowych A, B, C i D oraz samochody terenowe, wielofunkcyjne i dostawcze.

Rodziny marki KIA

KIA CEE'D (2006-...)

Model o nazwie Cee'd, należący do segmentu rynkowego C grupującego pojazdy kompaktowe, miał swój oficjalny debiut jesienią 2006 roku. W gamie marki Kia zastąpił model o nazwie Cerato. Koncepcja i konstrukcja tej rodziny została opracowana w europejskim centrum rozwojowym mieszczącym się w Niemczech. Produkcję tych samochodów uruchomiono w nowej fabryce w miejscowości Żylina na Słowacji. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich była oferowana w latach 2006-2013, druga w okresie 2012-2018, a trzecia generacja jest aktualnie w produkcji. - pełny tekst >>>

KIA CLARUS (1995-2001) - galeria

Model Clarus reprezentował firmę Kia w segmencie rynkowym D. Pojazd debiutował na rynku wewnętrznym w 1995 roku, a jego eksport rozpoczęto w następnym roku. Na rynku koreańskim występował pod nazwą Credos. - pełny tekst >>>

KIA PICANTO (2003-...)

Model o nazwie Picanto jest najmniejszym samochodem tej marki oferowanym w Europie i jest przypisywany do segmentu rynkowego A. Był nieoficjalnym następcą modelu Pride. Jego oficjalna prezentacja nastąpiła jesienią 2003 roku, podczas Salonu samochodowego we Frankfurcie n/Menem. Dotychczas ukazały się dwie generacje tych pojazdów. Pierwsza generacja była obecna na rynku w latach 2003-2011, a druga jest aktualnie w produkcji. - pełny tekst >>>

KIA PRIDE (1986-2000) - galeria

Model o nazwie Pride był efektem współpracy specjalistów z trzech firm Ford, Mazda i Kia. Najpierw, w 1986 roku, jego produkcję uruchomiono w fabryce Mazdy w Japonii, a kilka miesięcy później w Korei Południowej. Samochody powstające w Japonii sprzedawano jako Ford Festiva lub Mazda 121. Samochody z Korei Płd. trafiły na europejski rynek dopiero w 1991 roku, po zakończeniu produkcji Mazdy 121 i oferowano je pod marką Kia. - pełny tekst >>>

KIA SEPHIA (1992-2001)

Model o nazwie Sephia debiutował w Korei Południowej w 1992 roku. Eksport na rynki europejskie rozpoczął się w 1994 roku. Na niektórych rynkach oferowano go pod nazwą Mentor. Ukazały się dwie generacje tego modelu, pierwsza z nich była produkowana w okresie 1992-1998, natomiast druga w okresie 1998-2001. - pełny tekst >>>

KIA SORENTO (2002-...)

Model o nazwie Sorento należy do średniej wielkości uterenowionych pojazdów kategorii SUV (Sport Utylity Vehicle). Debiutował początkiem 2002 roku, a dotychczas ukazały się trzy generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w latach 2002-2009, druga w okresie 2009-2014, a trzecia jest aktualnie oferowana. - pełny tekst >>>

KIA SPORTAGE (1993-...)

Model o nazwie Sportage był pierwszym samochodem uterenowionym oferowanym pod tą marką. Dotychczas ukazały się trzy generacje tych pojazdów. Pierwsza z nich produkowana była w okresie 1993 - 2002, druga w latach 2004 – 2010, trzecia w okresie 2010-2016, a czwarta jest aktualnie oferowana. - pełny tekst >>>

KIA VENGA (2009-...) - galeria

Model o nazwie Venga debiutował oficjalnie podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem jesienią 2009 roku. Projekt i konstrukcja pojazdu została opracowana w europejskim centrum rozwojowym firmy Kia w Niemczech. Produkcję początkowo uruchomiono w Czechach, ale w 2011 roku została przeniesiona na Słowację. - pełny tekst >>>

Baza danych umieszczona na naszym portalu stanowi ogromny zbiór informacji ogólnych i technicznych o samochodach osobowych. Nasz zbiór z pewnością zainteresuje zarówno nabywców i użytkowników samochodów, miłośników pojazdów tego rodzaju (w tym także o charakterze zabytkowym) jak i profesjonalistów związanych z tą dziedziną techniki.

Oprócz danych technicznych zamieszczamy krótkie opisy poszczególnych marek i rodzin pojazdów oraz odpowiednie ilustracje. W odróżnieniu od wielu innych portali można tu znaleźć informacje nie tylko o pojazdach aktualnie oferowanych w Polsce, ale również o modelach dostępnych na innych rynkach (w tym także spoza Europy). Kolejną szczególną cechą tej bazy danych jest zamieszczenie w niej także starszych pojazdów, a więc z okresu wielu dziesięcioleci. Takie zestawienie pozwala na ocenę zmian w konstrukcji samochodów, jakie dokonały się w tym czasie.

Opracowana przez Redakcję portalu AUTO-ERA baza zawiera zestaw danych technicznych opisujących każdy samochód osobowy w jednakowy sposób. Przyjęty zestaw danych technicznych dość dokładnie opisuje samochody współczesne, ale niektóre parametry pojazdów uznawane obecnie za bardzo istotne nie były dawniej podawane przez producentów (np. moment obrotowy silnika, pojemność bagażnika, czas rozpędzania itp.). Należy też zwrócić uwagę na fakt, że w tak długim okresie czasu zmieniały się sposoby pomiarów niektórych charakterystycznych parametrów pojazdów (np. mocy silnika, zużycia paliwa, objętości bagażnika). Porównywanie takich parametrów, ze względu na odmienne metody pomiaru w różnych krajach i w różnych okresach czasu może mieć jedynie charakter przybliżony. Dokładniejsze analizy mogą być prowadzone jedynie w ramach określonych regionów świata oraz w węższych okresach (np. w Europie, po 2000 roku).

Zawarte w bazie informacje pochodzą głównie od producentów samochodów, ale należy tu podkreślić, że występują pewne różnice w danych pochodzących z różnych krajów. Wynika to ze zróżnicowania wymagań formalnych, procedur badawczych oraz podstawowego wyposażenia samochodu na poszczególnych rynkach.

Wymogi komputerowego zapisu i prezentacji określonych danych technicznych wprowadziły pewne ograniczenia i narzuciły sposoby wyszukiwania konkretnego samochodu i odpowiedniego zestawu jego danych technicznych. Ogólnodostępna baza informacji z pewnością zadowoli znaczne grono internautów, ale w przypadku poszukiwania dalszych dokładniejszych danych można będzie je u nas uzyskać w niedalekiej przyszłości za niewielką opłatą.

Nasza baza będzie stale rozbudowywana i uzupełniana o dane kolejnych modeli samochodów, zarówno tych najnowszych jak i starszych, których poszukują miłośnicy "oldtimerów" i "youngtimerów".

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2022 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu