Samochody seryjne
arkusz w PDF

KIA PRIDE (1986-2000)

Galeria KIA PRIDE

Model o nazwie Pride był efektem współpracy specjalistów z trzech firm Ford, Mazda i Kia. Najpierw, w 1986 roku, jego produkcję uruchomiono w fabryce Mazdy w Japonii, a kilka miesięcy później w Korei Południowej. Samochody powstające w Japonii sprzedawano jako Ford Festiva lub Mazda 121. Samochody z Korei Płd. trafiły na europejski rynek dopiero w 1991 roku, po zakończeniu produkcji Mazdy 121 i oferowano je pod marką Kia.

Był to niewielki samochód o długości około 3,6 m, mieszczący się w europejskim segmencie rynkowym B. Początkowo produkowano ten model z trzydrzwiowym nadwoziem typu hatch-back. Kanciasta sylwetka mieściła pakowne wnętrze, ale nie była korzystna pod względem aerodynamicznym.

Do napędu pojazdu stosowano czterocylindrowe silniki benzynowe opracowane w firmie Mazda. Były to jednostki o pojemności skokowej 1,1 oraz 1,3 dm3 z zasilaniem gaźnikowym.

Napęd na koła przednie przekazywany był poprzez mechaniczne cztero- lub pięciobiegowe skrzynie przekładniowe.

Na przełomie lat 1991/1992 wprowadzono do produkcji pięciodrzwiową wersję nadwoziową, powstałą na wydłużonej o 5 cm płycie podłogowej. Proste i trwałe rozwiązania oraz umiarkowana cena przyczyniły się do sporego powodzenia tych pojazdów na wielu rynkach.

Od początku 1994 roku produkowano tylko silniki o pojemności 1,3 dm3 z zasilaniem wtryskowym, ale w dwóch wersjach różniących się osiągami. W tym samym czasie przeprowadzono drobną modernizację nadwozia (face-lifting). Zmieniono kształt wlotu powietrza i wzbogacono wyposażenie.

W 1997 roku zrezygnowano z dwóch wersji silnikowych i wprowadzono do produkcji jeden silnik o pośrednich osiągach. Zaoferowano opcjonalnie wersję z automatyczną skrzynią biegów o trzech przełożeniach. Nieco później zdecydowano się na uruchomienie wersji z nadwoziem kombi, w układzie pięciodrzwiowym. Był to wówczas najmniejszy pojazd z takim nadwoziem, gdyż jego długość nie przekraczała 4,0 m.

Produkcję tych pojazdów zakończono w Korei Południowej w 2000 roku. Następcą stał się większy model o nazwie Rio, ale na rynku miejscowym nadal stosowano nazwę Pride. Dzięki udanej konstrukcji pierwsza generacja Pride była nadal produkowana w kilku wersjach (także jako czterodrzwiowy notch-back) w innych krajach jak Chiny, Iran czy Wenezuela.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu