Samochody seryjne
arkusz w PDF

AUDI A 5 (2007-...)

Galeria AUDI A 5

Oficjalny debiut samochodów nowej rodziny A5 odbył się w marcu 2007 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Kilka miesięcy później trafił do sprzedaży. Pojazd był pozycjonowany między modelami A4 i A6, ale pod względem konstrukcyjnym bazował na platformie stosowanej w pojazdach serii A4.

Samochód otrzymał trzybryłowe nadwozie typu coupe o wyjątkowo eleganckiej stylistyce, a także o dobrych własnościach aerodynamicznych. Przednia część nadwozia miała typową dla tej marki formę.

Początkowo samochody A5 oferowano tylko w czterech wersjach silnikowych. Wśród jednostek benzynowych był czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 1,8 dm3 oraz większy w układzie V6 o pojemności 3,2 dm3. Turbodoładowane silniki Diesla miały układ V6 i pojemność 2,7 i 3,0 dm3. Wszystkie silniki miały już bezpośredni wtrysk paliwa.

Standardowo silniki te łączono z mechanicznymi skrzyniami przekładniowymi o sześciu biegach, a opcjonalnie oferowano bezstopniową przekładnię CVT o nazwie Multitronic. System napędu obu osi (Quattro) dostępny był z mocniejszymi silnikami. Równolegle z modelami A5 wprowadzono na rynek dynamiczną wersję S5, wyposażoną w potężny wolnossący silnik V8 o pojemności 4,2 dm3 i system Quattro.

W 2008 roku wprowadzono wersje z czterocylindrowymi silnikami o pojemności 2,0 dm3.

Istotne rozszerzenie rodziny samochodów A5 nastąpiło w 2009 roku, gdyż w marcu debiutowała wersja nadwoziowa kabriolet wyposażona w miękki dach, natomiast w listopadzie wprowadzono do sprzedaży wersję Sportback z pięciodrzwiowym nadwoziem typu hatch-back i wydłużonym rozstawem osi. Wersja S5 otrzymała mniejszy silnik V6 o pojemności 3,0 dm3, ale doładowany sprężarką mechaniczną. Kilka miesięcy później silnik V8 wrócił do tej rodziny w modelu RS5, o jeszcze wyższych osiągach.

Jesienią 2011 roku przeprowadzono modernizację samochodów rodziny A5. Po face-liftingu zmienił się wlot powietrza, przedni zderzak oraz lampy przednie i tylne. Zmiany objęły także jednostki napędowe. Modernizacja silników polegała na niewielkim wzroście osiągów i ograniczeniu zużycia paliwa. Wycofano silnik 2,7 TDI, a zamiast niego wprowadzono drugą, słabszą wersję silnika 3,0 TDI.

Zmiany w gamie silników przeprowadzono także w 2012 roku, a wiosną 2014 roku wprowadzono kilka nowych wersji spełniających wymagania normy Euro6.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu