Samochody seryjne
arkusz w PDF

SUZUKI SX-4 S-CROSS (2005-2014)

Galeria SUZUKI SX-4 S-CROSS

Model noszący oznaczenie SX 4 należący do kategorii crossover jest owocem współpracy japońsko-włoskiej. Zespoły mechaniczne są dziełem specjalistów Suzuki, natomiast nadwozie zostało zaprojektowane we Włoszech, w firmie Ital Design Giugiaro. Produkcja i sprzedaż w Japonii ruszyła pod koniec 2005 roku. Europejska premiera tego samochodu odbyła się w 2006 roku podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Wkrótce potem ruszyła jego produkcja na Węgrzech, w fabryce Magyar Suzuki w miejscowości Esztergom. Samochody SX 4 produkowane są także pod marką Maruti w Indiach. Na Węgrzech powstają także bliźniacze modele czyli samochody Fiat Sedici.

Podstawowy model SX4 otrzymał zwarte dwubryłowe nadwozie typu hatch-back w układzie pięciodrzwiowym. Krótkie zwisy ułatwiały jazdę w terenie.

Gama jednostek napędowych mieści silniki o pojemności skokowej od 1,5 do 2,0 dm3. Ich dobór zależał od rynku przeznaczenia. Największe silniki benzynowe montowano w wersjach przeznaczonych na rynki Japonii, Australii i USA. W Europie oferowano samochody z silnikami benzynowymi o pojemności 1,5 i 1,6 dm3 produkcji Suzuki, a także z turbodoładowanymi silnikami Diesla (1,9 dm3) dostarczanymi przez Fiata. Układy przeniesienia napędu produkowano w dwóch wersjach, poza włączanym okresowo układem 4x4 dostępne były także samochody z napędem na koła przednie.

W 2007 roku, podczas Salonu Samochodowego w Genewie debiutował druga wersja nadwoziowa w postaci trzybryłowego notch-back’a o znacznie większej długości. Takie samochody pochodziły z Japonii i montowano je z silnikami benzynowymi 1,6 dm3 i z napędem przednich kół.

W 2009 roku przeprowadzono modernizację całej rodziny samochodów SX 4. Zmiany zewnętrzne były stosunkowo niewielkie, gdyż dotyczyły ukształtowania przedniego zderzaka. Większe znaczenie miały zmiany w jednostkach napędowych. Silnik benzynowy 1,6 dm3 został wzmocniony, a turbodiesel 1,9 dm3 został zastąpiony większym i mocniejszym o pojemności 2,0 dm3. Silniki te przystosowano do spełniania wymagań normy Euro5. Z oferty wycofano trzybryłową wersję nadwoziową, W 2012 roku pojawił się zmodyfikowany silnik podstawowy o pojemności 1,5 dm3.

Jesienią 2014 roku zakończono produkcję tych pojazdów, a równocześnie rezygnowano ze współpracy z firmą Fiat. Następcą modelu Sedici został samochód Vitara (drugiej generacji).

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu