Pojazdy studialne i prototypowe

Hyundai ix Metro (2009)

Koreańska firma Hyundai przedstawiła w 2009 roku, podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie n/Menem, hybrydowy pojazd studialny o nazwie ix Metro. Pod względem wymiarowym, samochód ten mieścił się w europejskim segmencie rynkowym B, gdyż jego długość wynosiła 3925 mm, przy rozstawie osi 2513 mm. Pięciodrzwiowe nadwozie o dość agresywnej stylizacji wyróżniało się brakiem środkowych słupków. Niektóre jego rozwiązania wskazują na bliskie powiązanie z klasycznym pojazdem wielofunkcyjnym (MPV). Tylna para drzwi bocznych była odsuwana, a całkowita wysokość pojazdu wynosiła niemal 1,6 m. We wnętrzu przewidziano wygodne miejsca dla czterech osób na wysoko posadowionych indywidualnych fotelach.

Podstawą hybrydowego zespołu napędowego był trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,0 dm3. Rozwijał on stosunkowo wysoką moc wynoszącą 92 kW (125 KM) przy 6000 obr/min, do czego przyczyniło się zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa, układu płynnej zmiany faz rozrządu oraz turbodoładowania. Z tym silnikiem współpracowała dwufunkcyjna maszyna elektryczna o mocy 5 kW. Wspomagała ona okresowo napęd pojazdu i dostarczała energię elektryczną do wszystkich odbiorników. Napęd na koła przednie przenosiła dwusprzęgłowa skrzynia przekładniowa o sześciu biegach. Zapas energii elektrycznej nie był gromadzony w ciężkich akumulatorach lecz w specjalnych kondensatorach (Electric Double Layer),

Masa tego modelu była więc porównywalna z tradycyjnymi pojazdami tej wielkości i wynosiła 950 kg. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 3,3 dm3/100 km, a emisja dwutlenku węgla CO2 – 80 g/km.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu