Pojazdy studialne i prototypowe

Mazda Taiki (2008)

Na nietypowe kształty zdecydowali się twórcy samochodu sportowego Mazda, przedstawionego w 2008 roku w Genewie. Model o nazwie Taiki przy rozstawie osi wynoszącym 3000 mm, miał długość 4620 mm i mieścił we wnętrzu tylko dwie osoby. Niecodzienna forma nadwozia wynikała z dążenia do redukcji oporów aerodynamicznych, nawet kosztem funkcjonalności i elegancji. Można też dostrzec inspirację pochodzącą z morskich głębin – przednia część przypomina rekina, tylna wielką płaszczkę. Miarą czołowego oporu aerodynamicznego jest wartość współczynnika Cx. Dla modelu Taiki wartość ta wynosiła 0,25, a więc mniej niż dla wielu samochodów seryjnych. Sukcesem jest także zredukowanie do zera siły nośnej, do czego przyczyniły się boczne „kanały” powietrzne miedzy tylnymi kołami a kadłubem nadwozia. Do napędu pojazdu przewidziano nowy silnik Wankla określany jako Renesis 16X. Silnik miał dwa wirujące tłoki i obliczeniową pojemność skokową wynoszącą 1,6 dm3, więc mniejszą niż obecnie produkowany silnik sportowej Mazdy RX-8. Napęd na tylne koła pojazdu przenoszony jest poprzez dwusprzęgłową skrzynkę przekładniową o siedmiu przełożeniach. Niezależnie zawieszone koła jezdne miały imponującą średnicę wynoszącą aż 22”.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu