Pojazdy studialne i prototypowe

Mitsubishi Concept-EZ MIEV (2006)

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie, w 2006 roku, firma Mitsubishi prezentowała przyszłościowy pojazd wielofunkcyjny z napędem elektrycznym, o złożonej nazwie Concept-EZ MIEV. Skrótem MIEV (Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle) producent określał własne rozwiązanie silnika elektrycznego o zwartej budowie, mieszczącego się w zarysie obręczy koła. W tym miejscu należy przypomnieć, że podobne rozwiązanie opracował młody Ferdynand Porsche i zastosował je w austriackich pojazdach marki Lohner (zarówno w układzie 4x2 jak i 4x4). Prezentacja tych pojazdów odbyła się podczas Wystawy Światowej w Paryżu, w kwietniu....1900 roku.

Przyjęta w modelu Concept-EZ MIEV koncepcja układu napędowego z silnikami elektrycznymi umieszczonymi w kołach jezdnych pozwoliła wyeliminować tradycyjny zespół napędowy, a zajmowaną przez niego przestrzeń wykorzystać na powiększenie wnętrza. Jednobryłowe nadwozie miało formę kapsuły o długości całkowitej wynoszącej 3700 mm, szerokości 1800 mm i wysokości 1750 mm. Rozstaw osi wynosi aż 2750 mm, co powoduje że koła znalazły się w narożach pojazdu. Takie wymiary wskazywały na miejski charakter pojazdu. Zrezygnowano z środkowego słupka nadwozia i zastosowano wygodne, dwuskrzydłowe drzwi boczne. Wnętrze przeznaczone zostało dla pięciu osób, ale projektanci zadbali o możliwość jego różnorodnego wykorzystania. Wiele kombinacji ustawienia siedzeń (łącznie z miejscami do leżenia), okupionych zostało spłaszczeniem ich powierzchni i zmniejszeniem grubości. Przy przewozie dwóch osób we wnętrzu mieścił się również rower. Wykorzystanie wnętrza ułatwiało zastosowanie systemu sterowania typu steer by wire. Pod niemal płaską podłogą pojazdu umieszczono baterię akumulatorów litowo-jonowych łącznej masie 150 kg. Zapas zgromadzonej energii wystarczy do przejechania 120 km. Napęd pojazdu mógł być realizowany dwoma lub czterema kołami.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu