Pojazdy studialne i prototypowe

Volvo VCC (2003)

Samochód studialny Volvo VCC był główną atrakcją stoiska tej firmy na Salonie Samochodowym w Genewie w 2003 roku, Jest to wizja przyszłościowego dużego pojazdu z nadwoziem kombi. Nad odpowiednim kształtem pojazdu pracowali projektanci z Goteborga i Barcelony. Zdecydowano się na stosunkowo proste „prostokątne” kształty, w które udało się wpisać niektóre elementy zaczerpnięte z tradycji firmy jak np. wlot powietrza czy poszerzona tylna dolna część nadwozia. Wrażenie ciężkiej sylwetki skutecznie usuwa silnie pochylona szyba przednia i szklany dach oraz duże koła jezdne o średnicy 20”.

Nowatorski system oświetlenia zawiera światła do oświetlenia drogi za zakrętem a tylne lampy wykorzystują diody LED. Nie ujawniona przez firmę długość samochodu wynosi około 4,8 m. Mimo braku słupka środkowego struktura nadwozia zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Przednie słupki wykonano z wysokowytrzymałej stali a ramownica dachu wzmocniona została belkami w kształcie litery X. Płat dachu wykonany z półprzezroczystego szkła zawiera baterie słoneczne zasilające nowatorski układ oczyszczania powietrza VAAC, działający także podczas postoju. Przestrzeń bagażowa jest obszerna a dla ułatwienia załadunku zastosowano elektrycznie wysuwaną platformę i podobnie sterowaną roletę. Także otwieranie i zamykanie drzwi tylnych odbywa się elektrycznie.

Pojazd wyposażono w specjalny układ napędowy. Sześciocylindrowy silnik rzędowy mający pojemność skokową 2,6 dm3 wyposażono w bezpośredni wtrysk paliwa i zaawansowane turbodoładowanie przy podwyższonym stopniu sprężania. Maksymalna moc silnika wynosi 184 kW. Zastosowano także układ Start/Stop automatycznie wyłączający silnik po zatrzymaniu pojazdu. Mechaniczna skrzynia przekładniowa otrzymała zrobotyzowany układ zmiany biegów i może pracować również w trybie automatycznym. Układ napędowy wspomagany jest dodatkowo przez system Electric Drive, który działa przy niskich obrotach silnika spalinowego (gdy turbosprężarka nie zapewnia odpowiedniej dynamiki). System ED może być także użyty samodzielnie do krótkotrwałego napędu samochodu lub do powolnego przemieszczania się w miejskim „korku”. Ładowanie baterii o napięciu 42 V następuje podczas hamowania silnikiem. Efektem zastosowania takiego układu jest obniżenie zużycia paliwa do poziomu 6,5 dm3/100 km.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu