Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: W

Zdjęcie do hasła: Wał korbowy

Podstawowy element układu tłokowo-korbowego silnika spalinowego z tłokami o ruchu posuwisto-zwrotnym. Wał ten jest ułożyskowany w kadłubie silnika i przejmuje siły powstałe w wyniku spalania mieszanki paliwowo - powietrznej. Z wału korbowego odbierany jest napęd do sprzęgła i dalszych zespołów układu napędowego oraz napęd mechanizmów silnika np. pompy oleju czy wału rozrządu. Stosowane są wały kute ze stali węglowej lub stopowej oraz wały odlewane z odpowiedniego żeliwa.

Zdjęcie do hasła: Wałek sprzęgłowy

Nazwa wałka, będącego częścią skrzyni biegów, na którym osadzona jest tarcza sprzęgła. W trzywałkowych skrzyniach biegów, na wałku tym znajduje się koło zębate przekładni stałej.

Umowny wskaźnik określający zdolność świecy do odprowadzania ciepła przejmowanego przez elementy świecy znajdujące się we wnętrzu komory spalania, w cylindrze silnika. Przez wiele lat stosowano skalę opracowaną przez firmę Bosch, lecz obecnie producenci świec stosują własne różnorodne oznaczenia.

Zdjęcie do hasła: Wentylator chłodnicy

Ogólna nazwa wentylatora wymuszającego zwiększenie przepływu powietrza przez rdzeń chłodnicy silnika (chłodzonego cieczą). Wirnik wentylatora może być napędzany w sposób ciągły (w starszych konstrukcjach) lub okresowo, w zależności od potrzeb.

Zdjęcie do hasła: Widlasty układ cylindrów

Nazwa określająca układ silnika wielocylindrowego, w którym cylindry są tak ustawione, że ich osie tworzą literę "V". Tłoki w tych dwóch cylindrach współpracują (poprzez korbowody) z jednym czopem korbowym wału korbowego silnika. Liczba cylindrów w widlastych silnikach samochodowych wynosi od 2 do 16. Cylindry poszczególnych par są równoległe do siebie i tworzą dwa skośne rzędy. Stosowane są różne kąty rozwarcia między dwoma rzędami cylindrów. Główną zaletą tych silników jest ich niewielka długość, przez co nadają się do poprzecznej zabudowy w samochodzie.

Zdjęcie do hasła: Wkład filtra powietrza

Wymienny element filtrujący powietrze kierowane do silnika wykonany ze specjalnego papieru. Dzięki odpowiedniemu ułożeniu papieru ma dużą powierzchnię czynną przy niewielkich wymiarach zewnętrznych.

(ang. Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure) - nowa procedura testowa do określania zużycie paliwa samochodów stosowana od 1 września 2017 roku. Od 1 września 2018 takim badaniem są objęte wszystkie nowo produkowane samochody. Ogólnie mówiąc to doskonalsza metoda testowego badania laboratoryjnego procesu spalania i emisji szkodliwych substancji od poprzedniej znanej jako NEDC

(ang. World Manufakturer Identyfier) - światowy kod producenta. Pierwszy trzyliterowy człon numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN).

Zdjęcie do hasła: Wskaźnik poziomu paliwa

Elektryczny miernik wskazówkowy współpracujący z czujnikiem poziomu paliwa i pokazujący kierowcy aktualną ilość paliwa w zbiorniku.

Zdjęcie do hasła: Współczynnik czołowego oporu aerodynamicznego

Wartość tego bezwymiarowego współczynnika jest miarą jakości pojazdu pod względem ograniczenia oporu powietrza występującego podczas ruchu pojazdu. Wartość tego współczynnika zależy głównie od ukształtowania bryły nadwozia oraz takich szczegółów, które zakłócają opływ powietrza jak lusterka zewnętrzne, antena czy klamki. Pewien wpływ ma także ukształtowanie spodu pojazdu. Korzystna jest możliwie najmniejsza wartość tego współczynnika. Wartość współczynnika Cx może być wyznaczona doświadczalnie w wyniku badań w tunelu aerodynamicznym lub badań trakcyjnych, a ostatnio także w wyniku obliczeń komputerowych. Współczesne samochody seryjne mają wartość Cx w granicach od 0,25 do 0,33, natomiast w samochodach studialnych osiągane są wartości nawet poniżej 0,14.

Zdjęcie do hasła: Współczynnik oporu powietrza

Wartość tego bezwymiarowego współczynnika jest miarą jakości pojazdu pod względem ograniczenia oporu powietrza występującego podczas ruchu pojazdu. Wartość tego współczynnika zależy głównie od ukształtowania bryły nadwozia oraz takich szczegółów, które zakłócają opływ powietrza jak lusterka zewnętrzne, antena czy klamki. Pewien wpływ ma także ukształtowanie spodu pojazdu. Korzystna jest możliwie najmniejsza wartość tego współczynnika. Wartość współczynnika Cx może być wyznaczona doświadczalnie w wyniku badań w tunelu aerodynamicznym lub badań trakcyjnych, a ostatnio także w wyniku obliczeń komputerowych. Współczesne samochody seryjne mają wartość Cx w granicach od 0,25 do 0,33, natomiast w samochodach studialnych osiągane są wartości nawet poniżej 0,14.

Zdjęcie do hasła: Wtrysk bezpośredni

Ogólne określenie układu zasilania silnika, w którym paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania. Rozwiązanie stosowane początkowo tylko w silnikach o zapłonie samoczynnym, obecnie także w silnikach o zapłonie iskrowym.

Zdjęcie do hasła: Wtrysk centralny

Układ wtrysku paliwa lekkiego (benzyny) stosowany w niektórych silnikach ZI, zwany także wtryskiem jednopunktowym. Paliwo dostarczane jest do kanału dolotowego silnika przez centralnie umieszczony pojedynczy wtryskiwacz elektromagnetyczny znajdujący się nad przepustnicą. Pracą wtryskiwacza steruje elektroniczna centralka, która otrzymuje sygnały z wielu czujników i na tej podstawie dobiera parametry wtrysku paliwa.

Zdjęcie do hasła: Wtrysk jednopunktowy

Układ wtrysku paliwa lekkiego (benzyny) stosowany w niektórych silnikach ZI, zwany także wtryskiem jednopunktowym. Paliwo dostarczane jest do kanału dolotowego silnika przez centralnie umieszczony pojedynczy wtryskiwacz elektromagnetyczny znajdujący się nad przepustnicą. Pracą wtryskiwacza steruje elektroniczna centralka, która otrzymuje sygnały z wielu czujników i na tej podstawie dobiera parametry wtrysku paliwa.

Rozwiązanie układu zasilania, w którym paliwo wtryskiwane jest do kolektora dolotowego w silnikach benzynowych (SPI, MPI, SEFI) lub w silnikach Diesla do małych pośrednich komór spalania (wirowa, zasobnikowa itp.)

Zdjęcie do hasła: Wtrysk wielopunktowy

Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPI) stosowany jest w nowszych silnikach o zapłonie iskrowym. W tym systemie zasilania, w króćcu dolotowym każdego cylindra umieszczony jest niskociśnieniowy wtryskiwacz elektromagnetyczny. Paliwo do nich dostarcza elektryczna pompa, zwykle umieszczona w zbiorniku paliwa. Pracą wszystkich wtryskiwaczy steruje elektroniczna centrala, która otrzymuje sygnały z wielu czujników i na tej podstawie dobiera parametry wtrysku.

Zdjęcie do hasła: Wysokość całkowita pojazdu

Wysokość całkowita pojazdu (na ilustracji wymiar H) jest to odległość między płaszczyzną jezdni a równoległą do niej płaszczyzną styczną do najwyżej położonego punktu pojazdu mierzoną przy nieobciążonym pojeździe (przy masie własnej). Wymiar ten podawany jest zwykle w milimetrach.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024