Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: B

(ang. Belt Integrated Starter Generator) - maszyna elektryczna napędzana paskiem, mogąca zarówno pełnić funkcję rozrusznika jak i generatora prądu.

(ang. Brake Assist) - asystent hamowania. Układ z elektronicznym sterowaniem (współpracujący z ABS), mający na celu dodatkowe zwiększenie siły wspomagającej hamowanie w przypadku nagłego gwałtownego hamowania wykonanego przez kierowcę samochodu.

Dawniej stosowane określenie zbiornika paliwa

(ang. Brake Assist System) - asystent hamowania. Układ z elektronicznym sterowaniem (współpracujący z ABS), mający na celu dodatkowe zwiększenie siły wspomagającej hamowanie w przypadku nagłego gwałtownego hamowania wykonanego przez kierowcę samochodu.

Zdjęcie do hasła: Benz, Karl Friedrich

(1844-1929) - wybitny konstruktor niemiecki, szkołę inżynierską ukończył w Karlsruhe. W 1879 roku skonstruował własny silnik dwusuwowy i opatentował układ zasilający w paliwo, a wkrótce potem uruchomił produkcję tych silników. Intensywnie pracował nad konstrukcją pojazdu napędzanego silnikiem spalinowym. W 1883 roku założył firmę Benz & Co. i dwa lata później trzykołowy pojazd napędzany jednocylindrowym czterosuwowym silnikiem spalinowym był gotowy do próbnych jazd. W 1896 roku pojazd ten uzyskał patent ale dopiero w 1890 roku utworzono spółkę do produkcji pojazdów. W 1897 roku Benz skonstruował sławny dwucylindrowy silnik przeciwsobny nazwany "Kontra-Motor", a w 1926 roku doszło do fuzji z zakładami Daimlera, w wyniku czego powstała znana firma Daimler-Benz.

Potoczne określenie rodzaju paliwa lekkiego stosowanego do zasilania silników o zapłonie iskrowym. Paliwo to wytwarzane jest z ropy naftowej poprzez jej destylację a następnie rafinację i uszlachetnianie różnymi dodatkami.

Potoczne określenie nowego rodzaju paliwa lekkiego stosowanego do zasilania silników o zapłonie iskrowym, w którym nie ma związków ołowiu stosowanych dawniej do podnoszenia liczby oktanowej. Związki ołowiu wydalane wraz ze spalinami są szkodliwe dla środowiska naturalnego a także nie mogą być wprowadzone do katalizatora, gdyż powodują jego uszkodzenie.

(ang. Battery Electric Vehicle) - ogólne określenie pojazdu o napędzie akumulatorowym, które obejmuje dwie różne grupy. Pierwsza to pojazdy wyłącznie elektryczne, które do napędu wykorzystują energię zgromadzoną w pokładowej baterii akumulatorów trakcyjnych, a druga to modele typu Plug-in hybrid.

Zdjęcie do hasła: Bezpieczeństwo bierne

Ogólne określenie odnoszące się do tych elementów samochodu, które mają wpływ na ograniczenie skutków ewentualnego wypadku dla osób znajdujących się w jego wnętrzu. W pojęciu tym mieści się zarówno energochłonna struktura nadwozia o odpowiedniej gradacji sztywności jak również "indywidualne" środki ochronne dla kierowcy i pasażerów.

Ogólne określenie odnoszące się do tych elementów samochodu, które mają wpływ na zmniejszenie prawdopodobieńtwa wystąpienia wypadku. W pojęciu tym mieszczą się zarówno zespoły podwoziowe odpowiedzialne za prowadzenie jak i dynamika pojazdu jako całości.

Ogólne określenie odnoszące się do tych elementów wnętrza samochodu, które mają wpływ na warunki jazdy i mogą zapobiegać przedwczesnemu zmęczeniu kierowcy i tym samym zmniejszać prawdopodobieńtwo wystąpienia wypadku. W pojęciu tym mieszczą się zagadnienia związane z ergonomią i komfortem, widocznością oraz klimatyzacją wnętrza.

Zdjęcie do hasła: Bezpiecznik

Ogólne określenie elementu zabezpieczającego obwód elektryczny przed przeciążeniem i przed zwarciem. W samochodowych instalacjach elektrycznych stosowane są powszechnie bezpieczniki topikowe. W przypadku gdy wystąpi przepływ prądu o zbyt dużym natężeniu lub dojdzie do zwarcia bezpiecznik ulega przepaleniu i przerywa obwód.

Zdjęcie do hasła: Bezpiecznik płaski

Ogólne określenie nowego typu bezpieczników samochodowych o dwóch płaskich stykach połączonych drucikiem o określonym przekroju. Górna część styków wraz z drucikiem zalana jest tworzywem sztucznym o kolorze odpowiadającym określonej wartości prądu, np. 10 A - czerwony, 15 A - niebieski.

Zdjęcie do hasła: Bi-fuel

skrótowa nazwa stosowana do określenia układu zasilania silnika samochodowego przystosowanego do pracy na dwóch różnych paliwach np. benzyna i gaz.

Część opony przeznaczona do współpracy z jezdnią (podłożem). Bieżnik odpowiada za jej przyczepność do nawierzchni. W zależności od przeznaczenia opony, bieżnik może mieć różny kształt (tzw. rzeźba bieżnika), a także zróżnicowaną głębokość i twardość mieszanki gumowej.

Zdjęcie do hasła: Bilux

Tradycyjna żarówka reflektora europejskiego. Wewnątrz bańki szklanej umieszczono dwa żarniki, jeden dla światła drogowego a drugi dla światła mijania. W bańce znajduje się także przesłona tworząca granicę światła i cienia podczas używania światła mijania.

System doładowania silnika składający się z dwóch jednakowych turbosprężarek, których praca odbywa się w sposób równoległy. Jest stosowany w silnikach o większej pojemności skokowej i o parzystej liczbie cylindrów (np. 6, 8, 12). Każda z turbosprężarek pokrywa zapotrzebowanie na powietrze połowy cylindrów. Takie rozwiązanie jest korzystniejsze od układu z jedną większą turbosprężarką, gdyż zapewnia szybszą reakcję na dodanie "gazu" z uwagi na mniejszą bezwładność wirników. Równorzędnie stosowanym określeniem jest doładowanie równoległe.

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - BMW

Zdjęcie do hasła: BOSMAL

Ośrodek Badawczo Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych - z siedzibą w Bielsku-Białej. Organizacja powołana w kwietniu 1972 roku jako zaplecze rozwojowe dla Fabryki Samochodów Małolitrażowych. Po przejęciu FSM przez koncern Fiata, BOSMAL działa jako niezależna placówka wykonująca prace badawcze i konstrukcyjne na zlecenia dla przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie działa pod nazwą Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL Sp z o.o.

Zdjęcie do hasła: Boxer

Taką nazwą określa się układ silnika wielocylindrowego, w którym cylindry są rozstawione po obu stronach wału korbowego, w jednej płaszczyźnie, zwykle poziomej. Osie przeciwległych cylindrów są równoległe i przesunięte względem siebie. Tłoki w poszczególnych cylindrach poprzez korbowody współpracują z oddzielnymi czopami korbowymi wału korbowego. Liczba cylindrów w silnikach tego rodzaju może wynosić 2, 4 lub 6. Zaletą układu przeciwsobnego jest mała wysokość silnika.

Zdjęcie do hasła: Break

określenie typu nadwozia o uniwersalnym charakterze. Kadłub tego nadwozia ma budowę zamkniętą i sylwetkę o formie dwubryłowej, z wydłużoną linią dachu i ze zwiększonym zwisem tylnym. Wnętrze wyposażone jest w dwa lub (rzadziej) trzy rzędy siedzeń. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje zwiększona przestrzeń bagażowa o płaskiej podłodze. W tylnej ścianie znajduje się duży otwór umożliwiający załadunek bagażu oraz jednolita lub dzielona pokrywa obejmująca okno tylne, zwana potocznie tylnymi drzwiami. Ten typ nadwozia we Francji nazywany jest Break, a w krajach anglojęzycznych Station Wagon. Prawidłowa polska nazwa to nadwozie uniwersalne.

(ang. Belt-driven Starter) - alternator - maszyna elektryczna mogąca pełnić w pojeździe z silnikiem spalinowym funkcję rozrusznika i alternatora, która jest połączona z wałem korbowym silnika spalinowego poprzez pas wieloklinowy (podobnie jak tradycyjny alternator). Może być chłodzona powietrzem lub cieczą. W pojazdach hybrydowych wykorzystywana jest do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania, odzyskiwania energii hamowania i realizacji funkcji start-stop

(z ang. po drucie - czyli za pośrednictwem przewodów elektrycznych) - ogólne określenie sposobu sterowania dowolnym urządzeniem (zespołem samochodu), w którym wykorzystuje się energię elektryczną. Pierwszym zastosowaniem takiego sterowania w samochodach jest zastąpienie tradycyjnego cięgła łączącego pedał gazu (przyspieszania) z przepustnicą w układzie zasilania, przewodem elektrycznym przekazującym sygnał z czujnika położenia pedału do elementu wykonawczego zmieniającego położenie przepustnicy.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024