Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: K

Zdjęcie do hasła: Kabriolet

Kabriolet to najpopularniejsze obecnie otwarte nadwozie, które przeznaczone jest do przewozu 4 lub 5 osób. Wyposażone w dwoje drzwi, miękki składany dach i opuszczane szyby boczne. Konstrukcja dachu, wraz z jego szkieletem, po złożeniu mieści się za tylnymi siedzeniami i wpływa na zmniejszenie przestrzeni bagażowej. Wielowarstwowy dach jest usztywniony i ocieplany, co umożliwia całoroczną eksploatację samochodu, niezależnie od warunków atmosferycznych. W droższych modelach dach składany jest za pomocą mechanizmu o napędzie elektrycznym lub elektrohydraulicznym. W celu poprawy bezpieczeństwa w niektórych pojazdach z nadwoziami typu kabriolet stosowane są specjalne pałąki ochronne.

Zdjęcie do hasła: Kabriolimuzyna

Typ nadwozia powstały z nadwozia zamkniętego, który wyróżnia się zastosowaniem miękkiego zwijanego (lub składanego) dachu o szerokości ograniczonej bocznymi belkami nadokiennymi. Jest to rozwiązanie tańsze od kabrioletu. Drzwi boczne w tym nadwoziu są takie same jak w nadwoziu zamkniętym. Pierwsze nadwozia tego typu powstały w latach 30-tych XX wieku, a aktualnym przykładem jest Fiat 500 C.

Zdjęcie do hasła: Kadłub silnika

Kadłub jest jednolitym elementem pełniącym funkcję szkieletu (korpusu), do którego mocowane są ruchome i nieruchome części silnika. Kadłub silnika jest wykonany jako skomplikowany odlew z żeliwa lub stopu aluminium.

Zdjęcie do hasła: Karoseria

Nadwozie jest skomplikowaną przestrzenną konstrukcją spełniającą wiele funkcji. Do najważniejszych należą funkcje: użytkowa (przewóz osób i bagażu), techniczna (nośna, bezpieczeństwo) oraz estetyczna. Nadwozie kompletne składa się z kilkuset części i stanowi 40 - 45 % masy własnej samochodu osobowego. Istnieje duża różnorodność w zakresie jego konstrukcji i stosowanych materiałów. We wcześniejszym okresie nadwozia mocowano na ramach nośnych, obecnie dominuje konstrukcja samonośna. Czasami stosowana nazwa karoseria jest transformacją określenia francuskiego.

Zdjęcie do hasła: Kąt najazdowy

Nazwa kąta określającego największe pochylenie rampy (lub innej przeszkody terenowej), na którą może wjechać pojazd bez zaczepienia o nią dolną częścią podwozia (lub nadwozia). Wielkość tego kąta ma duże znaczenie dla pojazdów terenowych.

Zdjęcie do hasła: Kąt rampowy

Nazwa kąta określającego największe pochylenie rampy (lub innej przeszkody terenowej), na którą może wjechać pojazd bez zaczepienia o nią dolną częścią podwozia (lub nadwozia). Wielkość tego kąta ma duże znaczenie dla pojazdów terenowych.

Zdjęcie do hasła: Katalizator

Katalizator (a ściślej konwerter katalityczny) jest urządzeniem, którego zadaniem jest ograniczenie emisji szkodliwych dla środowiska naturalnego składników gazów spalinowych, powstających w wyniku pracy silnika spalinowego. Wymagania przepisów w zakresie ochrony środowiska są systematycznie zaostrzane, co zmusza producentów samochodów do stosowania coraz bardziej skomplikowanych (i droższych) rozwiązań. Różnice w składzie paliwa i sposobie jego spalania powodują potrzebę użycia różnych katalizatorów dla silników o zapłonie iskrowym i zapłonie samoczynnym.

Zdjęcie do hasła: Katalizator do silników ZI

Podczas pracy silnika ZI wydzielają się szkodliwe dla środowiska składniki spalin. W celu ograniczenia ich emisji do atmosfery stosuje się katalizator, który wbudowany jest w układ wydechowy samochodu. Najbardziej skuteczne są obecnie tzw. regulowane katalizatory trójfunkcyjne, które neutralizują trzy szkodliwe składniki spalin. Spaliny przepływają przez kanaliki rdzenia katalizatora, gdzie zachodzą reakcje utleniania węglowodorów (HC) i tlenku węgla (CO) oraz redukcji tlenków azotu (NOx). Stosowane są katalizatory zarówno z rdzeniem ceramicznym jak i metalowym.

Zdjęcie do hasła: Katalizator potrójnego działania

Podczas pracy silnika ZI wydzielają się szkodliwe dla środowiska składniki spalin. W celu ograniczenia ich emisji do atmosfery stosuje się katalizator, który wbudowany jest w układ wydechowy samochodu. Najbardziej skuteczne są obecnie tzw. regulowane katalizatory trójfunkcyjne, które neutralizują trzy szkodliwe składniki spalin. Spaliny przepływają przez kanaliki rdzenia katalizatora, gdzie zachodzą reakcje utleniania węglowodorów (HC) i tlenku węgla (CO) oraz redukcji tlenków azotu (NOx). Stosowane są katalizatory zarówno z rdzeniem ceramicznym jak i metalowym..

Kategorie handlowe (zwane także sektorami) są wynikiem podziału ogółu samochodów osobowych dostępnych na rynku na mniejsze grupy pojazdów, które mają pewne wspólne cechy użytkowe. Aktualnie stosowany w Europie podział ukształtował się w połowie lat siedemdziesiątych, ale jest on ciągle aktualizowany. Ze względu na duże zróżnicowanie budowy samochodów wprowadzono podział na 10 podstawowych kategorii oznaczonych kolejnymi literami alfabetu. Pierwsze sześć kategorii grupuje pojazdy z typowymi nadwoziami lecz o różnych długościach. Dalsze kategorie mieszczą samochody o określonych cechach użytkowych (kombi, terenowe itp.). Niektóre z tych kategorii podzielone są jeszcze na podkategorie.

Nazwa firmowa syntetycznego włókna organicznego. Włókno to zostało opracowane przez koncern chemiczny Du Pont w 1965 roku. Cechuje się wysoką wytrzymałością, odpornością cieplną i stabilnością wymiarów, co w połączeniu z małą masą własną spowodowało, że znalazło wiele zastosowań, także w budowie samochodów.

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - KIA

Zdjęcie do hasła: Kierownica wielofunkcyjna

Nowe rozwiązanie koła kierownicy, w którym umieszczono dodatkowe przyciski lub przełączniki służące do realizacji różnych funkcji podczas jazdy. Umieszczenie tych elementów w pobliżu wieńca (zwykle w poziomych ramionach) umożliwia ich obsługę bez odrywania rąk od kierownicy.

Jednostka układu SI stosowana do rozliczania pobranej energii elektrycznej z sieci (np. podczas ładowania baterii pojazdów elektrycznych) oraz do określania pojemności akumulatorów trakcyjnych i oceny zużycia "paliwa" przez pojazdy z napędem elektrycznym.

Zdjęcie do hasła: Klasyczny układ napędowy

Jedno z najstarszych rozwiązań układu napędowego samochodu. Charakteryzuje się wzdłużnym umieszczeniem silnika w przedniej części pojazdu i przekazywaniem napędu na tylną oś. Mimo pewnej utraty popularności jest nadal stosowany w niektórych pojazdach luksusowych np. BMW, Mercedes Benz czy Lexus.

Koń Mechaniczny - jednostka mocy stosowana w nieaktualnym układzie jednostek MKS, ale dość powszechnie nadal używana branży motoryzacyjnej. Koń Mechaniczny jest mniejszą jednostką niż obecnie używany kilowat - przelicznik wynosi 1 KM = 0,736 kW

Kolumną kierownicy nazywa się zespół elementów niezbędnych do przekazania ruchu obrotowego z kierownicy do przekładni kierowniczej. W skład najprostszej kolumny kierownicy wchodzi wał kierownicy oraz obudowa wału. Wymogi bezpieczeństwa wymusiły również na producentach wprowadzenia rozwiązań uniemożliwiających przemieszczanie się kierownicy do środka przestrzeni pasażerskiej w przypadku kolizji. Kolumny kierownicze nowoczesnych samochodów mogą być wyposażone dodatkowo w regulację położenia kierownicy oraz w układ wspomagający, zmniejszający siłę rąk niezbędną do skręcenia kół.

Zdjęcie do hasła: Koło jezdne

Ogólne określenie zespołu składającego się z obręczy i zamontowanego na niej ogumienia.

Zdjęcie do hasła: Kombi

Niemieckie określenie typu nadwozia o uniwersalnym charakterze. Kadłub tego nadwozia ma budowę zamkniętą i sylwetkę o formie dwubryłowej, z wydłużoną linią dachu i ze zwiększonym zwisem tylnym. Wnętrze wyposażone jest w dwa lub (rzadziej) trzy rzędy siedzeń. Po złożeniu tylnych siedzeń powstaje zwiększona przestrzeń bagażowa o płaskiej podłodze. W tylnej ścianie znajduje się duży otwór umożliwiający załadunek bagażu oraz jednolita lub dzielona pokrywa obejmująca okno tylne, zwana potocznie tylnymi drzwiami. Ten typ nadwozia we Francji nazywany jest Break, a w krajach anglojęzycznych Station Wagon. Prawidłowa polska nazwa to nadwozie uniwersalne.

Niewielka przestrzeń we wnętrzu silnika ograniczona wewnętrzną powierzchnią głowicy oraz powierzchnią denka tłoka w jego górnym położeniu. W tej przestrzeni inicjowany jest proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Stosowane są zarówno komory spalania zwarte (jednolite) jak i dzielone, w starszych silnikach ZS (zwykle na dwie części mające wąskie połączenie).

Zdjęcie do hasła: Kopułka rozdzielacza zapłonu

Pokrywa wykonana z tworzywa o nazwie bakelit, w której umieszczone są metalowe styki służące do połączenia z przewodami wysokiego napięcia. Styk centralny doprowadza napięcie z cewki zapłonowej a styki boczne łączą się z przewodami prowadzącymi do poszczególnych świec zapłonowych w odpowiedniej kolejności.

Kilowat - jednostka mocy stosowana w aktualnie obowiązującym międzynarodowym układzie jednostek SI. Kilowat jest większą jednostką niż wcześniej używany KM - przelicznik wynosi 1 kW = 1,36 KM

Kilowatogodzina - jednostka układu SI stosowana do rozliczania pobranej energii elektrycznej z sieci (np. podczas ładowania baterii pojazdów elektrycznych) oraz do określania pojemności akumulatorów trakcyjnych i oceny zużycia "paliwa" przez pojazdy z napędem elektrycznym.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024