Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: D

Zdjęcie do hasła: Dach składany miękki

Dach tego rodzaju jest standardowym wyposażeniem samochodów z nadwoziami otwartymi. Składa się z pokrycia wykonanego z nieprzepuszczalnej tkaniny (często kilkuwarstwowego) oraz składanego szkieletu metalowego. Składanie i rozkładanie dachu może odbywać się ręcznie lub w sposób zmechanizowany.

Zdjęcie do hasła: Dach składany sztywny

Nowe rozwiązanie składanego dachu dla nadwozi typu otwartego, zapoczątkowane w 1996 roku w samochodzie Mercedes Benz SLK. Poszycie zewnętrzne składa się z dwóch płatów wykonanych z blachy i wraz ze szkieletem mieści się w górnej części bagażnika. Składanie i rozkładanie dachu odbywa się w sposób zmechanizowany.

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - DACIA

Zdjęcie do hasła: Daewoo

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Daewoo

(ang. drophead coupe) - anglojęzyczne określenie samochodu z otwartym nadwoziem typu roadster lub kabriolet wyposażonego w miękki składany dach. Określenie to stosowali głównie brytyjscy producenci (np. Aston Martin, Jaguar) w latach 50. i 60. ubiegłego wieku.

Zdjęcie do hasła: DI

(ang. Direct Injection) - wtrysk bezpośredni. Ogólne określenie układu zasilania silnika, w którym paliwo jest wtryskiwane bezpośrednio do komory spalania.

Zdjęcie do hasła: Diesel, Rudolf

(1858 - 1912) - niemiecki konstruktor, absolwent Politechniki w Monachium. W 1893 roku opatentował swój wynalazek silnika spalinowego z zapłonem samoczynnym. Początkowo silniki te budowano tylko jako stacjonarne, później trafiły na statki i do lokomotyw. Dopiero w 1923 silnik taki zastosowano w samochodzie ciężarowym MAN. W samochodzie osobowym po raz pierwszy silnik ten zastosowała firma Daimler Benz w 1926 roku (w modelu 260 D).

Długość całkowita pojazdu (na ilustracji wymiar L) jest to odległość między skrajnym przednim i skrajnym tylnym punktem pojazdu. Wymiar ten podawany jest zwykle w milimetrach.

Według prawa o ruchu drogowym w Polsce to największa, określona właściwymi warunkami technicznymi, masa pojazdu (lub zestawu pojazdów), obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze publicznej.

Dolne martwe położenie DMP jest to punkt, w którym tłok silnika jest najbardziej oddalony od głowicy, a maksymalnie zbliżył się do wału korbowego. W położeniu tym tłok, korbowód i oś wału korbowego leżą w jednej linii.

Zespół stosowany w silnikach spalinowych chłodzonych powietrzem (np. Polski Fiat 126p), mający na celu wymuszenie bardziej intensywnego przepływu chłodnego powietrza z otoczenia w pobliżu gorących części silnika spalinowego (głowica, kadłub silnika, miska olejowa). Wirnik dmuchawy napędzany jest od wału korbowego silnika, zwykle za pośrednictwem paska klinowego.

Zdjęcie do hasła: DOHC

(ang. Double Over Head Camshaft) - nazwa rozwiązania układu rozrządu w górnozaworowym silniku czterosuwowym oznaczająca, że w głowicy (a dokładnie tuż nad nią) tegoż silnika znajdują się dwa wałki rozrządu. Krzywki umieszczone na jednym wałku mogą bezpośrednio sterować otwarciem zaworów dolotowych (ssących) a krzywki drugiego wałka mogą sterować pracą zaworów wylotowych (wydechowych).

Dolne martwe położenie DMP jest to punkt, w którym tłok silnika jest najbardziej oddalony od głowicy, a maksymalnie zbliżył się do wału korbowego. W położeniu tym tłok, korbowód i oś wału korbowego leżą w jednej linii.

System doładowania silnika składający się z dwóch jednakowych turbosprężarek, których praca odbywa się w sposób równoległy. Jest stosowany w silnikach o większej pojemności skokowej i o parzystej liczbie cylindrów (np. 6, 8, 12). Każda z turbosprężarek pokrywa zapotrzebowanie na powietrze połowy cylindrów. Takie rozwiązanie jest korzystniejsze od układu z jedną większą turbosprężarką, gdyż zapewnia szybszą reakcję na dodanie "gazu" z uwagi na mniejszą bezwładność wirników. Równorzędnie stosowanym określeniem jest doładowanie równoległe.

System doładowania silnika składający się z dwóch turbosprężarek o różnej wielkości. Mniejsza turbosprężarka pracuje w niskim zakresie obrotów od około 1500-1800 obr./min do ok. 2500-3000 obr./min. Po osiągnięciu takich obrotów silnika stopniowo zaczyna pracować druga większa turbosprężarka, która następnie stanowi decydującą rolę w napełnianiu cylindrów. Dzięki zastosowaniu dwóch sprężarek o różnych wymiarach, poprawie ulega praca systemu w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Rozwiązanie stosuje się w silnikach o różnej wielkości. Równorzędnie stosowanym określeniem jest doładowanie sekwencyjne.

Przez doładowanie rozumie się wymuszone zwiększenie gęstości czynnika roboczego (powietrza lub mieszanki paliwowo-powietrznej) dostarczanego do cylindra. Większa ilość tlenu pozwala na zwiększenie dawki paliwa w cylindrze podczas jednego cyklu pracy. W efekcie uzyskuje się zwiększenie mocy przy równoczesnym pozostawieniu bez zmian wielkości komór spalania (i pojemności skokowej) oraz prędkości obrotowej silnika. Proces doładowania odbywa się przed rozpoczęciem suwu sprężania i można go zrealizować różnymi sposobami.

Pojęciem dopuszczalna ładowność określa się maksymalną masę ładunku jaką może przewieźć samochód gotowy do jazdy bez przekroczenia dopuszczalne j masy całkowitej. W praktyce dopuszczalna ładowność w samochodzie osobowym jest sumą mas wszystkich pasażerów oraz dopuszczalnej masy przewożonego bagażu.

dmc - według prawa o ruchu drogowym w Polsce to największa, określona właściwymi warunkami technicznymi, masa pojazdu (lub zestawu pojazdów), obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze publicznej.

(ang. Departament of Transportation) - Departament Transportu Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej.

Anglojęzyczne określenie nowego kierunku rozwoju silników samochodowych mającego na celu ograniczenie szkodliwości dla środowiska naturalnego. Kierunek ten polega na dążeniu do zmniejszenia pojemności skokowej silników przy równoczesnym utrzymaniu dotychczasowych osiągów (moc, moment obrotowy). Główną metodą rekompensaty osiągów jest stosowanie doładowania.

(niem. Diesel Partikel Filter) - filtr cząstek stałych, czyli sadzy zawartej w spalinach silników Diesla. We wnętrzu filtra gromadzone są cząsteczki sadzy, które okresowo są usuwane z filtra metodą ich wypalania

(ang. Dynamic Stability Control) - specyficzne określenie układu stabilizacji ruchu samochodu stosowane przez producenta samochodów BMW (jest odpowiednikiem układu ESP).

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024