Encyklopedia samochodu
Hasła na: H
Hamulce
Funkcję hamowania uzyskuje się przez wytworzenie na osiach kół samochodu momentów hamujących o przeciwnym zwrocie do obrotów kół. Momenty te powstają w wyniku tarcia w mechanizmach przy kołach pojazdu. We współczesnych samochodach stosowane są hamulce bębnowe lub tarczowe.
Hamulec bębnowy
Hamulec bębnowy to mechanizm hamulcowy, w którym moment hamowania powstaje w wyniku tarcia między bębnem hamulcowym a szczękami. Bęben hamulcowy związany jest z kołem pojazdu a szczęki hamulcowe z okładzinami ciernymi mocowane są wahliwie do nieruchomej tarczy. W procesie hamowania szczęki są dociskane do gładkiej wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego. Docisk szczęk wywoływany jest przez rozpieracz hydrauliczny (tzw. cylinderek) pod wpływem wzrostu ciśnienia płynu hamulcowego. Po hamowaniu szczeki hamulcowe wracają do poprzedniego położenia pod działaniem sprężyn odciągających.
Hamulec bębnowy typu Duplex
Nazwa odmiany hamulca bębnowego, w którym docisk szczęk wywoływany jest przez działanie dwóch rozpieraczy hydraulicznych (tzw. cylinderków). Są to rozpieracze jednostronne powodujące korzystniejsze przemieszczanie szczęki i zwiększenie skuteczności działania hamulca.
Hamulec tarczowy
Hamulec tarczowy to mechanizm hamulcowy, w którym moment hamowania powstaje w wyniku tarcia między tarczą hamulcową a nakładkami (tzw. klockami hamulcowymi). Hamulec ten składa się ze specjalnej tarczy obracającej się wraz z kołem pojazdu oraz z zacisku przymocowanego do nieruchomego elementu zespołu zawieszenia koła. Zacisk wyposażony jest w nakładki cierne, które z obu stron obejmują płaskie powierzchnie tarczy hamulcowej. Pod wpływem wzrostu ciśnienia płynu hamulcowego nakładki cierne są dociskane do tarczy. Główną zaletą tego hamulca (w stosunku do bębnowego) jest mniejsza wrażliwość na obciążenia cieplne.
Hardtop
Hardtop to angielskojęzyczna nazwa sztywnego odejmowanego dachu, jako alternatywnego rozwiązania dla nadwozi otwartych typu kabriolet oraz roadster. Jest to lekka konstrukcja wykonana z blachy aluminiowej lub z tworzywa sztucznego wyposażona w szybę tylną.
Hatch-back
Hatch-back to angielskojęzyczna nazwa dwubryłowego nadwozia zamkniętego, które charakteryzuje się tylną ścianą zaopatrzoną w dużą pokrywę obejmującą także okno tylne, zwaną potocznie tylnymi drzwiami. Nadwozia tego rodzaju mogą występować w postaci modeli trzydrzwiowych lub pięciodrzwiowych. Ze względu na dużą funkcjonalność nadwozia tego rodzaju szybko się rozpowszechniły i wyparły z rynku nadwozia typu fast-back. Pierwszym produkowanym seryjnie pojazdem z nadwoziem hatch-back był Renault 16 (1965).
HC
Hydrocarbons - weglowodory. Jeden z produktów spalania paliw silnikowych, szkodliwy dla środowiska naturalnego.
HDi
(ang. High pressure Direct Injection) - wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa. Skrót ten został przyjęty przez grupę PSA do oznaczania samochodów marki Citroen i Peugeot wyposażonych w silniki o zapłonie samoczynnym.
HEV
(ang. Hybrid Electric Vehicle) - hybrydowy pojazd elektryczny - ogólne określenie pojazdu, który w celu napędu pobiera energię z dwóch źródeł; silnika spalinowego i silnika elektrycznego zasilanego z baterii akumulatorów trakcyjnych lub zestawu kondensatorów. Bateria akumulatorów ma niewielką pojemność i jest doładowywana podczas jazdy przez spalinowy silnik pojazdu lub poprzez odzysk energii przy hamowaniu.
Honda
marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Honda
Hydromechaniczna automatyczna skrzynia biegów
Skrzynia hydromechaniczna składa się z dwóch podstawowych zespołów: przekładni hydrokinetycznej oraz zespołu mechanicznych przekładni planetarnych. Bezstopniowa przekładnia hydrokinetyczna samoczynnie dostosowuje odbierany moment obrotowy do wielkości obciążenia wynikającego z warunków ruchu samochodu. Przekładnie mechaniczne o liczbie biegów 3-6 służą do zwiększenia zakresu przełożeń całej skrzyni biegów. Przekładnie mechaniczne zmieniane są przez specjalny układ automatycznego sterowania.