Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: M

(niem. Matsch+Schnee) - błoto i śnieg. Oznaczenie opon błotno-śniegowych, ze specjalną rzeźbą bieżnika.

Zdjęcie do hasła: Maksymalny moment obrotowy

Maksymalny moment obrotowy jest jednym z głównych parametrów silnika. Przebieg zmiany momentu obrotowego silnika (M) w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego (n) obrazuje krzywa w kolorze zielonym. Maksymalną wartość momentu obrotowego występuje przy średnich obrotach silnika (na wykresie jako czarny punkt).

Zdjęcie do hasła: Manualna skrzynia biegów

Mechaniczna skrzynia biegów składa się z kilku par walcowych kół zębatych, osadzonych na wałkach i realizujących określoną liczbę biegów. Zmiana biegów odbywa się zwykle ręcznie ale coraz częściej stosuje się układy do automatyzacji zmiany biegów i sterowania sprzęgłem. Liczba biegów do przodu, we współczesnych samochodach, mieści się w granicach od 4 do 6, a w starych samochodach stosowano skrzynie trzybiegowe.

Pod pojęciem masa całkowita dopuszczalna należy rozumieć masę kompletnego pojazdu z fabrycznym wyposażeniem i z wszystkimi płynami eksploatacyjnymi w ilościach nominalnych (nie mniej niż 90%) wraz z masą kierowcy i dopuszczalnym przez producenta obciążeniem (pasażerowie i bagaż). Wielkość tej masy jest dla danego pojazdu wartością maksymalną (podawaną w kilogramach), która nie powinna być przekroczona.

Jest to masa własna pojazdu powiększona o masę kierowcy i jego bagażu podręcznego, która zgodnie z normami wynosi łącznie 75 kg.

Pod pojęciem masa własna należy rozumieć masę kompletnego pojazdu z fabrycznym wyposażeniem i z wszystkimi płynami eksploatacyjnymi w ilościach nominalnych (nie mniej niż 90%). Elementem masy własnej nie jest kierowca pojazdu. Masa własna podawana jest w kilogramach (kg).

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - MAZDA

Zdjęcie do hasła: Mechaniczna skrzynia biegów

Mechaniczna skrzynia biegów składa się z kilku par walcowych kół zębatych, osadzonych na wałkach i realizujących określoną liczbę biegów. Zmiana biegów odbywa się zwykle ręcznie ale coraz częściej stosuje się układy do automatyzacji zmiany biegów i sterowania sprzęgłem. Liczba biegów do przodu, we współczesnych samochodach, mieści się w granicach od 4 do 6, a w starych samochodach stosowano skrzynie trzybiegowe.

Ogólna nazwa mechanizmu rozdzielającego napęd w samochodzie na dwie półosie napędowe (prawa i lewa) i umożliwiający toczenie się kół napędowych bez poślizgu podczas przenoszenia momentu obrotowego z przekładni głównej, co jest konieczne podczas jazdy na zakręcie i pokonywaniu nierówności drogi.

Ogólna nazwa mechanizmu rozdzielającego napęd w samochodzie na koła napędowe jednej osi (prawe i lewe) i umożliwiający toczenie się kół tych osi z różnymi prędkościami (bez poślizgu).

Ogólna nazwa mechanizmu rozdzielającego napęd w samochodzie na osie napędowe (przednią i tylną). Rozdział momentu obrotowego między te osie może być stały lub zmienny. Rozdział stały może być symetryczny (w stosunku 50%:50%) lub niesymetryczny np. 36% na przód i 64% na tył. Stosowane są różne rozwiązania konstrukcyjne takich mechanizmów.

Mechanizm wykorzystujący przekładnię zębatą planetarną (obiegową) i mający możliwość niesymetrycznego rozdziału momentu obrotowego między oś przednią i tylną (np. 36% na przód i 64% na tył). Proporcje te są dobierane przez konstruktorów do konkretnego modelu samochodu i zależą od stosunku liczby zębów koła słonecznego i pierścieniowego.

Zdjęcie do hasła: Mechanizm różnicowy stożkowy

Mechanizm różnicowy z kołami stożkowymi jest najprostszym i najczęściej stosowanym rozwiązaniem. W obudowie mechanizmu związanej z kołem napędzającym przekładni głównej współpracują dwa koła koronowe osadzone na półosiach napędowych z satelitami umieszczonymi obrotowo na sworzniu ustalonym w obudowie. Liczba satelitów zależy od wielkości przenoszonego momentu obrotowego. Mechanizm taki może być zastosowany jako międzykołowy lub międzyosiowy.

Zdjęcie do hasła: Mercedes-Benz

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Mercedes-Benz

ogólne określenie pojazdu wyposażonego w układ tzw. miękkiej hybrydy. Pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.

Zdjęcie do hasła: MHEV

(ang. Mild Hybrid Electric Vehicle) - ogólne określenie pojazdu wyposażonego w układ tzw. miękkiej hybrydy. Pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.

ogólne określenie pojazdu wyposażonego w układ tzw. miękkiej hybrydy. Pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.

Tak nazwany pojazd napędzany jest silnikiem spalinowym, który może być chwilowo wspomagany niewielkim silnikiem elektrycznym. Maszyna ta może też pracować jako generator prądu i odzyskiwać energię hamowania pojazdu, a także jako rozrusznik w systemie Start-Stop. Niezbędny jest wówczas drugi akumulator. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych MHEV różniących się umieszczeniem silnika elektrycznego i wielkością napięcia dodatkowej instalacji.

Zdjęcie do hasła: Mitsubishi

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Mitsubishi

Zdjęcie do hasła: Moc maksymalna silnika

Moc maksymalna jest jednym z głównych parametrów silnika. Przebieg zmiany mocy silnika (N) w funkcji prędkości obrotowej wału korbowego (n) przedstawia krzywa. Wartość maksymalna mocy silnika osiągana jest przy pełnym otwarciu przepustnicy i stosunkowo wysokich obrotach (na wykresie jako czarny punkt).

Zdjęcie do hasła: MPI

(ang. Multi Point Injection) - wielopunktowy wtrysk paliwa (MPI) stosowany jest w nowszych silnikach o zapłonie iskrowym. W tym systemie zasilania, w króćcu dolotowym każdego cylindra umieszczony jest niskociśnieniowy wtryskiwacz elektromagnetyczny. Paliwo do nich dostarcza elektryczna pompa, zwykle umieszczona w zbiorniku paliwa. Pracą wszystkich wtryskiwaczy steruje elektroniczna centrala, która otrzymuje sygnały z wielu czujników i na tej podstawie dobiera parametry wtrysku.

Zdjęcie do hasła: MPV

(ang. MPV-Multi Purpose Vehicle) - nadwozie typu wielofunkcyjnego ma kadłub o budowie zamkniętej i stanowi dalsze rozszerzenie nadwozia uniwersalnego. Charakteryzuje się płaską podłogą i zwiększoną wysokością wnętrza co wymusza wzrost wysokości całego pojazdu. Indywidualne fotele o specjalnej konstrukcji mają możliwość różnego ustawienia i składania. Pozwala to użytkownikowi na samodzielne dostosowanie wnętrza do różnych potrzeb. Pierwsze nadwozie tego typu opracował włoski projektant G.Giugiaro w 1978 roku. Na kontynencie amerykańskim stosowane jest określenie APV (All Purpose Vehicle). Używana niekiedy nazwa "minivan" nie jest prawidłowa, gdyż określa ona mały pojazd dostawczy.

Model Roku - samochód w którym wprowadzono określony pakiet zmian konstrukcyjno - technologicznych przewidzianych na konkretny rok (czasami na dłuższy okres). Rok modelowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i zaczyna się wcześniej (np. samochód MR 2011 wprowadzony był do produkcji w sierpniu 2010 roku). System corocznego wprowadzania zmian został wprowadzony przez amerykańskich producentów po II Wojnie Światowej.

Zdjęcie do hasła: Multilink

Anglojęzyczne określenie niezależnego wielowahaczowego (lub wielodrążkowego) zawieszenia kół jezdnych samochodu, umożliwiające bardzo precyzyjne prowadzenie koła względem jezdni przy różnych warunkach jazdy i obciążenia.

(ang. Model Year) - samochód w którym wprowadzono określony pakiet zmian konstrukcyjno - technologicznych przewidzianych na konkretny rok (czasami na dłuższy okres). Rok modelowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym i zaczyna się wcześniej (np. samochód MR 2011 wprowadzony był do produkcji w sierpniu 2010 roku). System corocznego wprowadzania zmian został wprowadzony przez amerykańskich producentów po II Wojnie Światowej.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024