Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: R

Zdjęcie do hasła: Rama kratownicowa

Rama kratownicowa jest rozbudowaną przestrzennie konstrukcją nośną wykonaną z cienkościennych rur i kształtowników. Ramy tego rodzaju są bardzo sztywne i lekkie, lecz ze względu na pracochłonność są stosunkowo drogie. Do ich wykonania stosowane są stalowe, a obecnie także elementy ze stopów aluminium. Ramy takie można spotkać w niektórych samochodach wyścigowych i sportowych.

Rama nośna jest podstawowym zespołem układu nośnego samochodu. Przenosi ona większość obciążeń powstających podczas jazdy. Do ramy mocowane są główne zespoły mechaniczne oraz nadwozie pojazdu. Ramy stosowane były od momentu powstania samochodu, lecz obecnie większość współczesnych pojazdów osobowych ma konstrukcję bezramową czyli samonośną. Zaletą ram jest odciążenie nadwozia od obciążeń dynamicznych powstających podczas jazdy, dzięki czemu nadwozie może być mniej sztywne i lżejsze, natomiast wadą jest sumaryczny wzrost masy własnej pojazdu i zwiększenie wysokości położenia podłogi i środka masy całego samochodu. Pod względem konstrukcyjnym ramy dzielą się na niezależne i zespolone.

Zdjęcie do hasła: Rama nośna zespolona

ogólna nazwa ramy zintegrowanej z konstrukcją nadwozia w nierozbieralną całość. Takie rozwiązanie zapewnia pożądaną sztywność i wytrzymałość kadłuba (zwłaszcza pojazdu terenowego) przy niższej masie całej konstrukcji niż tradycyjna rama niezależna połączona z nadwoziem.

Zdjęcie do hasła: Rama podłużnicowa

Rama podłużnicowa należy do najczęściej stosowanych typów ram niezależnych. Można je spotkać w wielu współczesnych osobowych samochodach terenowych (np. Mercedes Benz typu G, Suzuki Vitara, Dodge Durango). Rama podłużnicowa składa się z dwóch podłużnych belek nośnych, które są połączone kilkoma belkami poprzecznymi. Podłużnice są wykonywane z blach stalowych w postaci sztywnych belek o przekroju otwartym lub zamkniętym. Do podłużnic i belek poprzecznych spawane (lub nitowane) są wsporniki do mocowania poszczególnych zespołów.

(ang. Real Driving Test) Badanie samochodu przeprowadzane jest w rzeczywistym ruchu ulicznym. Testowany pojazd wyposażany jest w zamontowane na zewnątrz nadwozia specjalne urządzenie PEMS, które analizuje wydostające się z rury wydechowej spaliny, szczególnie pod kątem tlenków azotu i liczby cząstek stałych. Badanie to nie zastąpi badań laboratoryjnych WLTP, tylko będzie je uzupełniać. Wyniki z badań RDE będą wskazywać wyższy poziom emisji niż badania laboratoryjne

Zdjęcie do hasła: Renault

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Renault

Zdjęcie do hasła: Renault, Louis

(1877 -1944) - znany konstruktor francuski, w 1898 r. skonstruował nowatorski czterokołowy niewielki pojazd z napędem w układzie klasycznym i opatentował trzybiegową skrzynię przekładniową, 1 października tegoż samego roku założył firmę pod nazwą Renault Freres; aż do 1903 roku (do śmierci brata Marcela) był kierowcą rajdowym, gdzie z sukcesami prowadził pojazdy swojej produkcji, w 1905 roku Louis Renault zdobył zamówienie na produkcję taksówek, które później (w 1914 r.) przyczyniły się do zwycięstwa wojsk francuskich pod Marną, w 1944 r. Renault zmarł w więzieniu nie doczekawszy procesu, oskarżony o współpracę z Niemcami (zdjęcie z 1926 r.).

Zdjęcie do hasła: RHD

(ang. Right Hand Drive) - prawostronny system kierowania stosowany w samochodach przeznaczonych do ruchu lewostronnego np. w Japonii, Wielkiej Brytanii

Zdjęcie do hasła: Roadster

Roadster to angielskojęzyczna nazwa dwudrzwiowego otwartego nadwozia o charakterze sportowym. Klasyczny roadster ma tylko dwa indywidualne siedzenia. Miękki składany dach mieści się po złożeniu we wnęce za siedzeniami i jest przykryty specjalną pokrywą dopasowaną do kształtu nadwozia. W najprostszych rozwiązaniach dach ten jest całkowicie odpinany. Dodatkowym wyposażeniem takiego pojazdu może być odejmowany sztywny dach tzw. hardtop. W niektórych krajach ten rodzaj pojazdu określa się nazwą Spider. Przykładem samochodu z nadwoziem typu roadster jest Porsche Boxster.

Zdjęcie do hasła: Rodzaj silnika

Ten podział silników wynika z różnicy w sposobie doprowadzenia do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, co pośrednio łączy się z rodzajem stosowanego paliwa. Pod tym względem rozróżnia się silniki o zapłonie iskrowym oraz silniki o zapłonie samoczynnym. W polskiej literaturze fachowej stosuje się oznaczenia skrótowe, dla pierwszego ZI oraz dla drugiego ZS. Każdy z tych rodzajów silników może być wykonany jako dwusuwowy lub czterosuwowy.

Zdjęcie do hasła: Rodzina samochodów

Ogólne określenie pojazdów jednej marki i typu powstałych na tej samej płycie podłogowej i wykorzystujących większość zespołów mechanicznych. W rodzinie mieszczą się pojazdy z różnymi typami nadwozi i gamą silników, np. Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane.

zwijana zasłona przestrzeni bagażowej, stosowana głównie w samochodach z nadwoziami uniwersalnymi (kombi)

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - ROVER

Zdjęcie do hasła: Rozrząd silnika

Rozrząd silnika jest odpowiedzialny za doprowadzenie świeżego czynnika (mieszanki paliwowo-powietrznej lub samego powietrza) oraz odprowadzenie spalin z cylindra. W zależności od rodzaju silnika rolę rozrządu pełnią różne elementy. W silnikach dwusuwowych otwarcia i zamknięcia kanałów dolotowych i wylotowych dokonuje tłok, natomiast w silnikach czterosuwowych funkcję tę spełniają zawory napędzane przez wałki rozrządu. Istnieje duża różnorodność stosowanych rozwiązań.

Zdjęcie do hasła: Rozrząd silnika dwusuwowego

Rozrząd tłokowy stosowany jest w silnikach dwusuwowych. W każdym cylindrze znajdują się okna kanałów dolotowych, przelotowych i wylotowych. Tłok przesuwający się w cylindrze otwiera i zamyka okna poszczególnych kanałów, znajdujących się na różnych wysokościach. Do tego celu wykorzystuje się zarówno górną jak i dolną krawędź płaszcza tłoka.

Zdjęcie do hasła: Rozrząd tłokowy

Rozrząd tłokowy stosowany jest w silnikach dwusuwowych. W każdym cylindrze znajdują się okna kanałów dolotowych, przelotowych i wylotowych. Tłok przesuwający się w cylindrze otwiera i zamyka okna poszczególnych kanałów, znajdujących się na różnych wysokościach. Do tego celu wykorzystuje się zarówno górną jak i dolną krawędź płaszcza tłoka.

Zdjęcie do hasła: Rozstaw kół

Odległość między dwoma płaszczyznami symetrii kół jezdnych jednej osi (przedniej lub tylnej) mierzona na płaszczyźnie jezdni.

Zdjęcie do hasła: Rozstaw osi

Rozstaw osi jest podstawowym wymiarem pojazdu (na ilustracji wymiar Lo), który określony jest jako odległość między płaszczyznami pionowymi przechodzącymi przez środki kół osi przedniej i tylnej. Wielkość rozstawu osi świadczy głównie o długości wnętrza. Wymiar ten podawany jest zwykle w milimetrach.

Zdjęcie do hasła: RPM

(ang. Revolutions Per Minute) - oznaczenie liczby obrotów na minutę (np. przy określeniu maksymalnej mocy silnika samochodu)

(ang. Rear Wheel Drive) - pojazd z napędem na tylne koła

Zdjęcie do hasła: Rzędowy układ cylindrów

Nazwa określająca układ silnika wielocylindrowego, w którym cylindry są ustawione w jednym rzędzie. Liczba cylindrów współczesnych silników rzędowych może wynosić 2, 3, 4, 5 lub 6. Dawniej stosowano także silniki o 8 cylindrach. Płaszczyzna osi cylindrów w tych silnikach może być ustawiona pionowo, poziomo lub pochylona pod dowolnym kątem.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024