Logo Auto-era
Logo Auto-era

Encyklopedia samochodu

Hasła na: T

Zdjęcie do hasła: T-roof

Anglojęzyczne określenie specyficznej odmiany nadwozia typu semi-cabriolet, w której struktura dachu ma kształt litery T. W tym rozwiązaniu zewnętrzny płat dachu jest podzielony wzdłuż osi symetrii pojazdu na dwie części. Każda z nich jest niezależnie mocowana i do centralnej podłużnicy struktury dachu. Pionierem tego rozwiązania był angielski samochód Triumph Stag zaprezentowany w 1970 roku. Współczesnymi przykładami tego typu pojazdów są Pontiac Firebird czy Honda NSX-T.

Zdjęcie do hasła: Tarcza hamulcowa

Podstawowa część hamulca tarczowego obracająca się wraz z kołem jezdnym samochodu. Obecnie stosowane są zarówno tarcze pełne (fot) jak i wentylowane. Większość tarcz hamulcowych wykonywanych jest z żeliwa. W niektórych pojazdach o charakterze sportowym stosowane są tarcze z kompozytów ceramicznych.

Zdjęcie do hasła: Tarcza hamulcowa wentylowana

Wentylowana tarcza hamulcowa ma większą grubość niż tarcza pełna, gdyż między ciernymi powierzchniami roboczymi znajdują się kanały, którymi przepływa powietrze. Przepływ powietrza przez wnętrze tarczy hamulcowej poprawia jej chłodzenie, a tym samym zwiększa skuteczność hamowania pojazdu.

Zdjęcie do hasła: Tarcza sprzęgła

Ogólne określenie elementu odbierającego napęd z silnika i przekazującego do skrzyni przekładniowej. W sprzęgle ciernym tarcza zaopatrzona jest z obu stron w pierścieniowe okładziny cierne i osadzona jest na wielowypuście wałka sprzęgłowego.

Zdjęcie do hasła: Targa

Stosowane w Niemczech określenie nadwozia typu semi-cabriolet. Nazwa pochodzi od samochodu Porsche 911 Targa, w którym po raz pierwszy w 1965 roku, zastosowano odejmowany płat dachu.

(ang. Turbo Charger) - dodatkowe oznaczenie samochodu z silnikiem wyposażonym turbodoładowanie (stosowane dawniej, gdy było rzadkością)

Zdjęcie do hasła: TDCi

(ang. Turbo Diesel Common Rail Incection) - oznaczenie samochodów napędzanych turbodoładowanym silnikiem Diesla wyposażonym w układ wtrysku typu Common Rail stosowane przez firmę Ford.

Zdjęcie do hasła: TDI

(niem. Turbodiesel Direkteinspritzer) - określenie turbodoładowanego silnika Diesla wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa przyjęte i spopularyzowane przez grupę Volkswagen AG. Skrót ten pojawia się tylko na samochodach marek Audi, Seat, Skoda i Volkswagen wyposażonych w silniki tego rodzaju.

Ogólne określenie regulatora prędkości jazdy. Kierowca może ustawić określoną prędkość jazdy, a pojazd będzie ją samoczynnie utrzymywał (bez naciskania na pedał gazu). Przerwanie działania tempomatu następuje po naciśnięciu pedału hamulca lub sprzęgła.

Zdjęcie do hasła: Tłok silnika

Tłok jest jednym z elementów układu tłokowo-korbowego, a podczas pracy silnika wykonuje ruch posuwisto-zwrotny. Ma kształt walca zamkniętego od góry denkiem. W górnej walcowej części tłoka znajdują się rowki do osadzenia pierścieni tłokowych a poniżej część prowadząca oraz ułożyskowanie sworznia tłokowego. Tłoki współczesnych silników są odlewane ze stopów lekkich, sporadycznie z żeliwa.

Zdjęcie do hasła: Tłumik drgań skrętnych

Ogólna nazwa mechanizmu wbudowanego w tarczę sprzęgła ciernego, który ma za zadanie tłumienie drgań skrętnych powstających w wyniku cyklicznego charakteru pracy tłokowego silnika spalinowego. Dragania tego rodzaju są szkodliwe zwłaszcza dla przekładni zębatych (skrzynia biegów, przekładnia główna).

Zdjęcie do hasła: Tłumik wydechu

Jeden z elementów układu wydechowego, którego celem jest zmniejszenie hałasu spowodowanego wypływem spalin z cylindrów silnika. Wysokie wymagania w zakresie ograniczenia hałaśliwości samochodów powodują konieczność stosowania kilku tłumików w układzie wydechowym pojazdu.

Zdjęcie do hasła: Toyota

marka samochodów - zobacz Katalog samochodów seryjnych - Toyota

(ang. Tyre Pressure Monitoring System) - system stałego monitorowania ciśnienia powietrza w każdym z kół jezdnych pojazdu. Do każdej obręczy mocowany jest czujnik ciśnienia, a sygnały z tych czujników przesyłane są drogą radiową do elektronicznej centralki. Sygnalizacja zbyt niskiego ciśnienia odbywa się za pomocą odpowiedniej lampki kontrolnej.

Anglojęzyczne oznaczenie opony wymagającej stosowania dętki.

Anglojęzyczne oznaczenie opony bezdętkowej.

Zdjęcie do hasła: Tuning

(od ang. tune - stroić) - ogólne określenie dla nadawania pojazdowi indywidualnych cech. Może to dotyczyć zarówno parametrów silnika, podwozia jak i wyglądu pojazdu. Powstały firmy tuningowe oferujące części i akcesoria służące do przeróbki określonych modeli. Działają też większe firmy zajmujące się kompleksową modernizacją pojazdów określonych marek.

Zdjęcie do hasła: Turbodoładowanie

Turbodoładowanie jest jednym ze sposobów doładowania silnika spalinowego (ZI lub ZS). Turbosprężarka napędzana gazami spalinowymi opuszczającymi silnik, dostarcza do kanału dolotowego silnika powietrze o ciśnieniu wyższym niż atmosferyczne.

Turbosprężarka składa się z turbiny spalinowej i sprężarki (pompy) odśrodkowej. Wirniki turbiny i sprężarki umieszczone są na wspólnym wale. Gazy spalinowe kierowane są na wirnik turbiny i rozpędzają go do dużych obrotów (nawet do 150000 obr/min). Wirnik sprężarki zasysa powietrze z atmosfery i po sprężeniu wtłacza je do kanału dolotowego silnika. Wydajność turbosprężarki zależy bezpośrednio od prędkości obrotowej silnika i jest zwykle za niska w dolnym zakresie pracy. Regulację stopnia doładowania można uzyskać przez zastosowanie zaworu upustowego lub zmianę kąta ustawienia kierownicy łopatek sprężarki.

Zdjęcie do hasła: TWC

(ang. Three Way Catalyst) - katalizator potrójnego działania. Podczas pracy silnika ZI wydzielają się szkodliwe dla środowiska składniki spalin. W celu ograniczenia ich emisji do atmosfery stosuje się katalizator, który wbudowany jest w układ wydechowy samochodu. Najbardziej skuteczne są obecnie tzw. regulowane katalizatory trójfunkcyjne, które neutralizują trzy szkodliwe składniki spalin. Spaliny przepływają przez kanaliki rdzenia katalizatora, gdzie zachodzą reakcje utleniania węglowodorów (HC) i tlenku węgla (CO) oraz redukcji tlenków azotu (NOx). Stosowane są katalizatory zarówno z rdzeniem ceramicznym jak i metalowym.

(ang. Tread Wear Indicator) - wskaźnik dopuszczalnego zużycia bieżnika opony, umieszczony w kilku miejscach na obwodzie.

System doładowania silnika składający się z dwóch turbosprężarek o różnej wielkości. Mniejsza turbosprężarka pracuje w niskim zakresie obrotów od około 1500-1800 obr./min do ok. 2500-3000 obr./min. Po osiągnięciu takich obrotów silnika stopniowo zaczyna pracować druga większa turbosprężarka, która następnie stanowi decydującą rolę w napełnianiu cylindrów. Dzięki zastosowaniu dwóch sprężarek o różnych wymiarach, poprawie ulega praca systemu w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Rozwiązanie stosuje się w silnikach o różnej wielkości. Równorzędnie stosowanym określeniem jest doładowanie sekwencyjne.

Ogólne określenie grupy materiałów organicznych otrzymywanych przez chemiczną obróbkę surowców naturalnych jak np. celulozy lub syntezę produktów chemicznej przeróbki węgla, ropy naftowej lub gazu ziemnego. Udział masowy części samochodu wykonanych z tworzyw sztucznych w całej masie własnej pojazdu wynosi obecnie około 10% i ma tendencję wzrostową.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024