Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych - ALFA ROMEO (1910-...)

Logo ALFA ROMEO

Od 1907 roku, działała w Mediolanie mała wytwórnia samochodów wytwarzająca "na licencji" modele francuskiej firmy Darraq. Firma ta popadła jednak w kłopoty finansowe i jesienią 1909 roku została wykupiona przez grupę lombardzkich finansistów.

Pod nowym zarządem opracowano własny model samochodu, a w czerwcu 1910 roku nowa spółka przyjęła nazwę Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A). Sprzedaż samochodów oznaczonych jako 24 HP rozpoczęto w 1911 roku. Były to duże pojazdy o solidnej konstrukcji rozwijające prędkość maksymalną 100 km/h. Dwa egzemplarze z pierwszej serii z powodzeniem startowały w wyścigach. Wielkość produkcji w 1913 roku wynosiła już 200 sztuk samochodów.

Podczas I Wojny Światowej firma przestawia się na produkcję zbrojeniową, a w 1915 roku kontrolę nad spółką ALFA objął neapolitański przedsiębiorca - Nicola Romeo. Do wytwarzania samochodów powrócono w 1919 roku, a w znaku firmowym pojawił się napis ALFA ROMEO. Samochody z tym znakiem firmowym odnosiły wielkie sukcesy sportowe. Pierwszy tytuł Mistrza Świata zdobywa w 1925 roku Brilli Peri startując na modelu Alfa Romeo GP P2. Na pamiątkę tego sukcesu dotychczasowy znak firmowy zostaje otoczony wieńcem laurowym. Doświadczenia zdobyte w sporcie owocują wkrótce wprowadzaniem nowych rozwiązań do samochodów seryjnych.

W 1933 roku asortyment produkcji firmy Alfa Romeo zostaje poszerzony o samochody ciężarowe i autobusy oraz silniki lotnicze i okrętowe. Rozpoczęcie II Wojny Światowej powoduje wzrost zamówień wojskowych i dalsze rozszerzenie asortymentu produkcji. W trakcie działań wojennych oba zakłady produkcyjne zostały doszczętnie zniszczone.

Po wojnie odbudowano zakłady i opracowano nowy model samochodu osobowego o symbolu 1900. Model ten wszedł do produkcji w 1950 roku i odniósł znaczący sukces handlowy. Dużą popularność zdobył następny, nieco mniejszy model o nazwie Giulietta, który produkowany był od 1955 roku. Oferowano go w kilku wersjach nadwoziowych. W 1961 roku uruchomiono nowy zakład produkcyjny zlokalizowany w Arese koło Mediolanu.

Specjalnie dla produkcji nowego, popularnego modelu wybudowano nową fabrykę na południu Włoch, w Pomigliano d'Arco. W tym zakładzie w 1972 roku uruchomiono produkcję modelu o nazwie Alfasud. Był to pierwszy samochód tej firmy mający napęd na koła przednie.

Na początku lat osiemdziesiątych zawiązano spółkę joint-venture z japońską firmą Nissan w celu produkcji modelu Arna. Model ten nie znalazł uznania na rynku, a firma wpadła w kłopoty finansowe. Zdecydowano o sprzedaży firmy i od 1987 roku Alfa Romeo stała się członkiem grupy przemysłowej FIAT Auto, ale zachowała swój tradycyjny charakter i znak firmowy.

Współczesne modele samochodów Alfa Romeo są powiązane technologicznie i konstrukcyjnie z innymi pojazdami z grupy Fiata lecz nadal zachowują odrębność stylu i wyróżniają się sportowym charakterem. Ważnymi momentami w najnowszej historii firmy było zdobycie zaszczytnych tytułów "Samochodu roku 1998" przez model 156 oraz "Samochodu roku 2001" przez model 147.

W roku 2000 koncerny Fiata i General Motors nawiązały współpracę w produkcji silników i skrzyń biegów oraz w sferze racjonalizacji dostaw kooperacyjnych. Amerykański koncern nabył 20 % akcji włoskiej firmy. Efektem współpracy w zakresie technicznym była wzajemna wymiana silników oraz wspólna płyta podłogowa Opla Corsy i Fiata Punto. Współpraca z GM nie układała się najlepiej i została zakończona w 2005 roku. Jesienią 2008 roku koncern Fiata nabył 67 % akcji serbskiej firmy Zastava. Nowy etap rozwoju koncernu rozpoczęto w połowie 2009 roku, gdy Fiat zdecydował się na zakup 20 % akcji amerykańskiego koncernu Chrysler. W następnych latach udział Fiata był stopniowo powiększany.. W 2014 roku Fiat przejął pełną kontrolę nad Chryslerem i wówczas powstał nowy koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

W 2019 roku koncerny FCA i PSA prowadziły rozmowy dotyczące ich fuzji. Jesienią tegoż roku porozumienie zostało zawarte, a w połowie 2020 roku ogłoszono nazwę nowego koncernu - Stellantis. Pod tą nazwą znalazło się 14 marek samochodowych, w tym Alfa Romeo. W styczniu 2021 roku proces fuzji tych koncernów został zakończony.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024