Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych - DAEWOO (1983-...)

Logo DAEWOO

Motoryzacyjna firma Daewoo Motor Co. powstała w styczniu 1983 roku, lecz jej korzenie sięgają lat siedemdziesiątych. Działająca od 1962 roku firma Saenara Motor Co. montowała japońskie samochody ciężarowe. W 1965 roku została przejęta przez koncern Shinjiu Industrial Co., w ramach którego produkowano autobusy oraz montowano amerykańskie Jeepy.

Utworzono Shinjin Motor Co. i w latach 1965-72 montowano tu niektóre modele Toyoty. W 1972 roku nawiązano współpracę z koncernem General Motors. Powstała spółka GM Korea z 50% udziałów GM i Shinjin Motor Co. Rozpoczęto montaż, a następnie produkcję samochodów z gamy Opla. Największą popularnością cieszyły się pojazdy powstające na bazie Opla Kadetta serii E, sprzedawane pod różnymi nazwami (Le Mans, Racer, Cielo, Nexia). Od 1976 roku zmieniono nazwę firmy na Sachan Motor Co., a samochody otrzymały markę Sachan. Dwa lata później firma Daewoo Industrial Co. przejęła udziały od Sachan Motor.

W 1983 roku znowu zmieniono nazwę spółki na Daewoo Motor Co. i od tego czasu samochody sprzedawano pod marką Daewoo. W kwietniu 1987 roku rozpoczęto eksport samochodów do USA. Był to model Racer, ale na rynku amerykańskim był sprzedawany jako Pontiac Le Mans. Po dwudziestu latach koncern GM wycofał się z tej spółki (w 1992 r).

W 1991 roku, jedna z filii Daewoo, zawarła umowę licencyjną z firmą Suzuki na produkcję modelu Alto, który w wersji koreańskiej nazwano Tico.

Na początku lat 90-tych firma Daewoo rozpoczęła ekspansję w kierunku Europy Środkowo-Wschodniej przejmując częściowe udziały w fabrykach motoryzacyjnych w Czechach, Polsce, Rumunii i na Ukrainie. W 1996 roku Koreańczycy przejęli 10 % udziałów w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, a rok później udział ten został zwiększony do 81 %. W 1997 roku powołano spółkę Daewoo-FSO, w której rozpoczęto montaż, a później produkcję niektórych modeli samochodów Daewoo.

W okresie 1997-99 wprowadzono na rynek nową generację pojazdów, które powstały we własnych ośrodkach rozwojowych. Kształty nadwozi tych pojazdów zostały zaprojektowane przy współudziale znanych firm włoskich.

W 1998 roku Daewoo przejęło 51,7% akcji koreańskej firmy Ssang Young, specjalizującej się w produkcji samochodów terenowych.

Zbyt szeroki front inwestycyjny oraz spadek sprzedaży samochodów wpłynęły na kłopoty finansowe firmy i w listopadzie 1999 roku firma Daewoo Motor Co ogłosiła bankructwo. Kontrolę nad firmą przejęły banki i rozpoczęły rozmowy w sprawie jej sprzedaży. Niektóre zakłady Daewoo kupił ostatecznie koncern General Motors. Powstała wówczas spółka GM Daewoo Auto & Technology (GMDAT), która przejęła niektóre z dotychczasowych zakładów firmy. Produkowane tam pojazdy oferowane są na wielu rynkach pod markami Daewoo lub Chevrolet.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024