Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz generację:

Katalog samochodów seryjnych

FIAT CROMA I (1985-1996)

Miniatura FIAT CROMA

Model Croma był następcą pojazdów rodziny Argenta. W gamie Fiata był wówczas największym modelem. W celu obniżenia kosztów jego opracowania podjęto współpracę z trzema innymi producentami (Alfa Romeo, Lancia i Saab). Wspólnym wysiłkiem opracowano jednakową platformę, która następnie otrzymała nadwozia o odmiennej formie, charakterystycznej dla każdej z tych marek. Nadwozie Cromy o długości około 4,5 m miało sylwetkę 2,5 bryłową i pięcioro drzwi, co wyróżniało je zarówno od poprzednika jak i od bliźniaczych modeli.

Gama jednostek napędowych składała się początkowo z sześciu czterocylindrowych silników zabudowanych poprzecznie. Wersja podstawowa wyposażona została w silnik benzynowy o pojemności 1,6 dm3, a pozostałe jednostki tego rodzaju miały pojemność 2,0 dm3. Różniły się systemem zasilania, co oczywiście wpływał na ich osiągi. Najsilniejszą wersję wyposażono we wtrysk benzyny i turbosprężarkę. Dwa silniki Diesla dostarczała firma VM, miały one jednakową pojemność 2,5 dm3, ale jeden był wolnossący, a drugi turbodoładowany. Napęd na przednie koła przekazywany był poprzez mechaniczne skrzynie biegów. Hydromechaniczny automat był opcją dla wtryskowej wersji benzynowej.

Istotną nowością 1987 roku było zastosowanie nowego silnika Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (1,9 D.i.d.). Wersje benzynowe stopniowo były wyposażane w katalizatory.

W 1989 roku wycofano oba starsze silniki Diesla

Początkiem 1991 roku ruszyła produkcja zmodernizowanych modeli. Po face-liftingu przednia część nadwozia stała się bardziej obła i nieco wydłużona. Nieznacznie zmieniła się część tylna oraz wnętrze. Zrezygnowano z produkcji silników z gaźnikowym zasilaniem, a w następnym roku do gamy trafił benzynowy silnik 2,0 dm3 z 16-zaworową głowicą. W 1993 roku przeprowadzono kolejną niewielką modernizację nadwozia, gdyż zmieniono wlot powietrza. Nowością był benzynowy silnik w układzie V6, o pojemności 2,5 dm3. Wszystkie jednostki napędowe wyposażono w katalizatory.

Zakończenie produkcji tej generacji samochodów Croma nastąpiło w grudniu 1996 roku. Ogółem wykonano około 438 tysięcy tych pojazdów. Nie zdecydowano się wówczas na przygotowanie następcy.

Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA
Miniatura FIAT CROMA

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024