Logo Auto-era
Logo Auto-era

Katalog samochodów seryjnych

FIAT UNO (1983-2002)

Logo FIAT UNO

Model Uno należy do najbardziej udanych pojazdów marki Fiat. Jego oficjalna prezentacja odbyła się w styczniu 1983 roku w USA, a seryjną produkcję uruchomiono kilka miesięcy później. W gamie firmy zastąpił on model oznaczony liczbą 127. Ogólna koncepcja i forma nadwozia była dziełem znanej włoskiej firmy projektowej Ital Design.

W zwartym dwubryłowym nadwoziu typu hatch-back zadbano zarówno o ergonomię i komfort jak i o aerodynamikę. Od początku produkcji dostępne były nadwozia trzy- i pięciodrzwiowe. Zwiększona wysokość nadwozia wpłynęła na poprawę komfortu i ułatwiała wsiadanie.

Początkowo do napędu modeli z rodziny Uno stosowano czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności skokowej 0,9, 1,1 i 1,3 dm3 oraz wolnossący silnik Diesla o pojemności 1,3 dm3. Model 45 z dodatkowym oznaczeniem ES (Energy Saving) został zaprojektowany pod kątem redukcji zużycia paliwa.

Walory tego samochodu zostały dostrzeżone zarówno przez klientów jak i fachowców, tak więc model Uno został uhonorowany tytułem Samochodu Roku 1984. Produkcję tych samochodów podjęto wówczas także w Brazylii.

W 1985 roku wprowadzono nowoczesny silnik benzynowy typu FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) o pojemności 1,0 dm3 oraz usportowioną wersję modelu Uno napędzaną turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,3 dm3. W następnym roku nastąpiło dalsze rozszerzenie gamy silników przez zastosowanie turbodiesla o pojemności 1,4 dm3 oraz większego silnika wolnossącego (1,7 dm3), a w 1987 roku pojawił się silnik benzynowy o pojemności 1,5 dm3 wyposażony w układ wtrysku paliwa sterowany elektronicznie (i.e.). W tym samym roku wprowadzono na rynek model Selecta wyposażony w bezstopniową cierną skrzynię przekładniową typu CVT.

Konstrukcja samochodu Uno była podstawą do budowy kilku modeli pochodnych, w tym z nadwoziami trzybryłowymi, kombi oraz furgonowymi, które produkowano w Brazylii.

Po wyprodukowaniu około 3,5 miliona egzemplarzy, model Uno został poddany w 1989 roku gruntownej modernizacji. Przez zmianę przedniej i tylnej części nadwozia zmieniono wygląd (face-lifting) i poprawiono własności aerodynamiczne. Wprowadzono też nowy wystrój wnętrza. Zmieniono częściowo gamę silników (1,1 i 1,4 dm3).

Wytwarzanie samochodów Uno we Włoszech zakończono w październiku 1995 roku, a jego następcą był modelu Punto. Przez dwa kolejne lata był sprzedawany w Europie jako Innocenti Mille. Jednak produkcja Uno była kontynuowana w innych krajach, w tym w również Polsce, w Bielsku-Białej (od 1994 roku), a od 2000 roku w Tychach. Na polskim rynku oferowana była także ekonomiczna wersja tego modelu z silnikiem o pojemności skokowej 0,9 dm3 adaptowanego z modelu Cinquecento. Produkcja modelu Uno w Polsce została zakończona w 2002 roku, ale kontynuowano ją w Brazylii, Indiach, Republice Południowej Afryki i w Pakistanie.

Ogółem wyprodukowano na świecie ponad 8 milionów samochodów rodziny Uno.

W maju 2010 roku uruchomiono w brazylijskiej fabryce Fiata produkcję nowego modelu, któremu nadano nazwę Uno. Jest on przeznaczony na rynki południowo-amerykańskie i pod względem konstrukcyjnym nie ma związku z poprzednikiem.

Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO
Miniatura FIAT UNO

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024