Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

FSO SYRENA (1957-1972)

Logo FSO SYRENA

Samochód Syrena był pierwszym powojennym samochodem o całkowicie polskiej konstrukcji. Prace nad tym pojazdem rozpoczęto w połowie 1953 roku, a produkcję seryjną podjęto w 1957 roku. Ograniczone możliwości finansowe i techniczne wpłynęły na zastosowane rozwiązania konstrukcyjno-technologiczne. Zdecydowano się na konstrukcję ramową i dwusuwowy silnik. Konstrukcję silnika i jego produkcję prowadzono w WSM w Bielsku-Białej. Wiele elementów przejęto z licencyjnego samochodu Warszawa M20. Trzybryłowe nadwozie o obłych kształtach i długości około 4 m miało dwoje drzwi.

Pierwsza seria samochodów Syrena (nie stosowano wówczas oznaczenia modelu) napędzana była dwucylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 0,75 dm3. Napęd przenoszony był na przednie koła o średnicy 16" poprzez skrzynię przekładniową o czterech biegach (bez synchronizacji).

Pierwszą modernizację przeprowadzono w 1960 roku i wówczas wprowadzono dodatkowe oznaczenie 101. Zmiany objęły układ zasilania silnika, zawieszenie kół przednich oraz same koła, które od tego czasu miały średnicę 15". W nadwoziu skrócono drzwi i zmieniono konstrukcję progów.

Model oznaczony liczbą 102 pojawił się w marcu 1962 roku. Wprowadzone zmiany dotyczyły głównie nadwozia i instalacji elektrycznej. Wprowadzono boczne listwy ozdobne i dwubarwne lakierowanie (dach w kolorze kości słoniowej). Zmieniono położenie koła zapasowego z poziomego na niemal pionowe oraz skrócono pokrywę bagażnika. Wprowadzono również nowe fotele przednie. W 1963 roku trafiła na rynek krótka seria modeli 102 S, wyposażonych w zespół napędowy pochodzący z samochodu Wartburg 312. Trzycylindrowy silnik miał pojemność skokową 1,0 dm3 i znacznie większą moc.

Kolejny model Syreny, oznaczony jako 103 wszedł do produkcji jesienią 1963 roku. Model ten wyróżniał się zmienionym kształtem wlotu powietrza oraz innym podziałem blach w przedniej części nadwozia. Zastosowano także zmodernizowany silnik o nieco większej mocy. W następnym roku przeniesiono zbiornik paliwa z komory silnikowej do przestrzeni bagażowej. W 1965 roku zmieniono system ogrzewania wnętrza.

Model 104 wprowadzono do produkcji w lipcu 1966 roku. Samochód został wyposażony w nowy zespół napędowy składający się z trzycylindrowego silnika o pojemności skokowej 0,85 dm3 oraz nowej zsynchronizowanej skrzyni przekładniowej. Zewnętrznym wyróżnikiem tego modelu był tylko inny kształt bocznych listew ozdobnych.

W styczniu 1971 roku podjęto decyzję o przeniesieniu produkcji samochodów Syrena do Bielska-Białej. W FSO opracowano jeszcze zestaw zmian do kolejnego modelu o symbolu 105 i lipcu 1972 roku uruchomiono jego produkcję. Model ten miał odwrócony kierunek otwierania drzwi oraz szyby boczne o obniżonej krawędzi dolnej. Osprzęt tych drzwi pochodził z licencyjnego Polskiego Fiata 125p.

Zakończenie produkcji Syren w Fabryce Samochodów Osobowych nastąpiło we wrześniu 1972 roku. Ogółem wykonano tu około 177 000 egzemplarzy tych pojazdów.

Miniatura FSO SYRENA
Miniatura FSO SYRENA
Miniatura FSO SYRENA
Miniatura FSO SYRENA
Miniatura FSO SYRENA
Miniatura FSO SYRENA
Miniatura FSO SYRENA
Miniatura FSO SYRENA

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024