Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych - FSO (1951-...)

Logo FSO

Na przełomie lat 1947/48 zawarto umowę z włoska firmą FIAT dotyczącą uruchomienia w Polsce fabryki samochodów. W lipcu 1948 roku rozpoczęto budowę fabryki w Warszawie, lecz względy polityczne spowodowały zerwanie tej umowy w 1949 roku. W następnym roku podpisano umowę z ZSRR dotyczącą licencyjnej produkcji samochodu M20 Pobieda. Pierwszy taki samochód zmontowano w Warszawie w listopadzie 1951 roku. Otrzymał on nazwę Warszawa M20. Produkcję drugiego, mniejszego modelu o polskiej konstrukcji i nazwie Syrena rozpoczęto w 1958 roku. Oba te pojazdy były stosunkowo długo produkowane.

W grudniu 1965 roku podpisano nową umowę licencyjną z Fiatem na produkcję modelu 125p, specjalnie opracowanego dla Polski. Uruchomienie produkcji nastąpiło w listopadzie 1967 roku. Unowocześniono fabrykę, a po zaprzestaniu produkcji Syreny (1972 r.) i Warszawy (1973 r.) model 125p stał się podstawowym produktem FSO. W latach siedemdziesiątych XX wieku prowadzono także montaż innych modeli Fiata, jak 127, 128, 131, 132 oraz samochodu Zastava 1100.

W maju 1978 roku uruchomiono produkcję samochodu Polonez z nadwoziem dwubryłowym. W jego konstrukcji wykorzystano zmodernizowane zespoły modelu 125p. Oba te pojazdy produkowano równolegle do czerwca 1991 roku, kiedy to zaprzestano wytwarzania starszego modelu.

Końcem 1994 roku, na wydzielonej części FSO rozpoczęto montaż samochodów Opel Astra, a w następnym roku podpisano list intencyjny z południowo-koreańskim koncernem Daewoo Group. W marcu 1996 roku powołano spółkę Daewoo-FSO Motor. Utrzymano produkcję Poloneza i rozpoczęto montaż modeli Tico i Espero. W październiku 1997 roku uruchomiono produkcję samochodów koreańskich Lanos, Nubira i Leganza. Dwa lata później wprowadzono do produkcji Matiza.

Po upadku koreańskiej firmy Daewoo w 2004 roku powrócono do nazwy FSO i nadal produkowano samochody Lanos i Matiz. W 2005 roku partnerem FSO została ukraińska firma AvtoZAZ. Na mocy porozumienia z koncernem General Motors, który częściowo przejął zakłady Daewoo, uruchomiono w Warszawie, w 2007 roku produkcję samochodów Chevrolet Aveo.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024