Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

KIA PRIDE (1986-2000)

Logo KIA PRIDE

Model o nazwie Pride był efektem współpracy specjalistów z trzech firm Ford, Mazda i Kia. Najpierw, w 1986 roku, jego produkcję uruchomiono w fabryce Mazdy w Japonii, a kilka miesięcy później w Korei Południowej. Samochody powstające w Japonii sprzedawano jako Ford Festiva lub Mazda 121. Samochody z Korei Płd. trafiły na europejski rynek dopiero w 1991 roku, po zakończeniu produkcji Mazdy 121 i oferowano je pod marką Kia.

Był to niewielki samochód o długości około 3,6 m, mieszczący się w europejskim segmencie rynkowym B. Początkowo produkowano ten model z trzydrzwiowym nadwoziem typu hatch-back. Kanciasta sylwetka mieściła pakowne wnętrze, ale nie była korzystna pod względem aerodynamicznym.

Do napędu pojazdu stosowano czterocylindrowe silniki benzynowe opracowane w firmie Mazda. Były to jednostki o pojemności skokowej 1,1 oraz 1,3 dm3 z zasilaniem gaźnikowym.

Napęd na koła przednie przekazywany był poprzez mechaniczne cztero- lub pięciobiegowe skrzynie przekładniowe.

Na przełomie lat 1991/1992 wprowadzono do produkcji pięciodrzwiową wersję nadwoziową, powstałą na wydłużonej o 5 cm płycie podłogowej. Proste i trwałe rozwiązania oraz umiarkowana cena przyczyniły się do sporego powodzenia tych pojazdów na wielu rynkach.

Od początku 1994 roku produkowano tylko silniki o pojemności 1,3 dm3 z zasilaniem wtryskowym, ale w dwóch wersjach różniących się osiągami. W tym samym czasie przeprowadzono drobną modernizację nadwozia (face-lifting). Zmieniono kształt wlotu powietrza i wzbogacono wyposażenie.

W 1997 roku zrezygnowano z dwóch wersji silnikowych i wprowadzono do produkcji jeden silnik o pośrednich osiągach. Zaoferowano opcjonalnie wersję z automatyczną skrzynią biegów o trzech przełożeniach. Nieco później zdecydowano się na uruchomienie wersji z nadwoziem kombi, w układzie pięciodrzwiowym. Był to wówczas najmniejszy pojazd z takim nadwoziem, gdyż jego długość nie przekraczała 4,0 m.

Produkcję tych pojazdów zakończono w Korei Południowej w 2000 roku. Następcą stał się większy model o nazwie Rio, ale na rynku miejscowym nadal stosowano nazwę Pride. Dzięki udanej konstrukcji pierwsza generacja Pride była nadal produkowana w kilku wersjach (także jako czterodrzwiowy notch-back) w innych krajach jak Chiny, Iran czy Wenezuela.

Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE
Miniatura KIA PRIDE

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024