Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

PORSCHE 928 (1977-1995)

Logo PORSCHE 928

Model oznaczony liczbą 928 debiutował na rynku w sierpniu 1977 roku. Był to już drugi (po 924) samochód tej firmy, w którym zastosowano układ napędowy typu transaxle.

Opływowe i eleganckie nadwozie typu coupe miało klasyczny układ siedzeń 2+2. Dwubryłowa sylwetka wyróżniała się zderzakami o kształcie całkowicie zintegrowanym z bryłą nadwozia i oryginalnie chowanymi reflektorami. Strukturę nośną nadwozia wykonano z blach stalowych natomiast drzwi oraz pokrywę silnika z blachy aluminiowej. Zderzaki wykonane były z elastycznego tworzywa i chroniły nadwozie przed skutkami zderzeń z prędkością do 8 km/h.

Do napędu tego modelu służył potężny silnik V8 o pojemności skokowej 4,7 dm3, który wraz ze sprzęgłem umieszczono wzdłużnie z przodu pojazdu. Skrzynia biegów wraz z przekładnią główną znajdowała się w tylnej części pojazdu. Przednią i tylną część układu napędowego łączył sztywny wał napędowy (bez przegubów), prowadzony w rurowej obudowie.

Oryginalność konstrukcji tego pojazdu została doceniona przez fachowców i model 928 został uhonorowany tytułem Samochodu Roku 1978.

W 1979 roku przeprowadzono modyfikację silnika pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa. Podniesiono stopień sprężania i zastosowano układ wyłączający z pracy 4 cylindry przy małych obciążeniach silnika.

W tym samym roku trafił na rynek bardziej wysilony model oznaczony jako 928 S. Moc silnika zwiększyła się o 44 kW (60 KM).

W 1983 roku pojawił się na rynku model 928 S2 ze zmodyfikowanym silnikiem i skrzynią przekładniową, a dwa lata później jego odmiana z silnikiem o objętości skokowej powiększonej do 4,9 dm3, wyposażona w katalizator.

Kolejne zmiany w tym samochodzie nastąpiły w sierpniu 1986 roku. Wprowadzono do produkcji model 928 S4, który wyposażony został w większy silnik z czterema zaworami dla każdego cylindra. Wprowadzono także duży spoiler tylny oraz zmieniono kształt tylnej części nadwozia. Nieznacznie wzrosła wówczas długość pojazdu.

Kolejnym krokiem w rozwoju było uruchomienie produkcji modelu 928 GT w 1989 roku. Ostatnie zmiany nastąpiły w 1991 roku, kiedy wprowadzono do produkcji model 928 GTS. Pojemność skokowa silnika została zwiększona do 5,4 dm3. Odpowiednio wzrosły osiągi silnika i całego pojazdu. Zastosowano również nowe większe koła jezdne.

Produkcja samochodów rodziny 928 została zakończona w lipcu 1995 roku. Ogółem wyprodukowano nieco ponad 61 tysięcy pojazdów rodziny 928.

Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928
Miniatura PORSCHE 928

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024