Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

RENAULT 19 (1988-1997)

Logo RENAULT 19

Debiut rynkowy modelu R19 nastąpił jesienią 1988 roku. Model ten reprezentował firmę Renault w kategorii rynkowej C i zastąpił dotychczasowe modele oznaczone liczbami 9 i 11.

Produkcję samochodów tej rodziny prowadzono we Francji, Hiszpanii, Portugalii oraz w Argentynie.

Zdecydowano się na dwubryłowe nadwozie typu hatch-back o silnie pochylonej ścianie tylnej. Zewnętrzna forma nadwozia powstała przy współpracy z włoską firmą projektową Ital Design. Płynne powierzchnie i duże kąty pochylenia szyb wpłynęły na uzyskanie niskiej wartości współczynnika oporu aerodynamicznego. Nadwozia oferowano zarówno w wersji trzydrzwiowej jak i pięciodrzwiowej.

Zespoły napędowe umieszczono poprzecznie w przedniej części nadwozia. Dostępne były wersje z silnikami benzynowymi o pojemności skokowej 1,2 , 1,4 (dwie wersje) oraz 1,7 dm3. Uzupełnieniem był wolnossący silnik Diesla o pojemności niemal 1,9 dm3.

W maju 1989 roku skierowano na rynek wersję Chamade z nadwoziem trzybryłowym o większej długości. W następnym roku pojawiła się na rynku usportowiona wersja modelu 19 nosząca dodatkowe oznaczenie 16 S (czyli 16-zaworowa) z silnikiem o pojemności 1,8 dm3.

W 1991 roku oferta została wzbogacona o otwarte nadwozie typu kabriolet, które powstawało w niemieckiej firmie Karmann. Drugą nowością tegoż roku był turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 1,9 dm3.

W kwietniu 1992 roku samochody rodziny 19 poddano modernizacji. Po face-liftingu (faza 2) zmianie uległa przednia i tylna część nadwozia. Zmieniono także wystrój tablicy rozdzielczej oraz kierownicę. Silniki dostosowano do nowych wymagań ekologicznych, a silnik o pojemności 1,7 dm3 zastąpiono większym o pojemności 1,8 dm3.

W 1994 roku zakończono produkcję nadwozi trzybryłowych, które od 1992 roku nie miały już oznaczenia Chamade.

Produkcję podstawowych modeli rodziny Renault 19 (hatch-back) zakończono w 1995 roku, natomiast kabriolety wytwarzano do 1997 roku. W Argentynie kontynuowano produkcję modeli 19 do 2000 roku. Łączna liczba wyprodukowanych pojazdów tej rodziny wynosiła około 5,5 miliona.

Następcami tych pojazdów były samochody z rodziny Megane.

Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19
Miniatura RENAULT 19

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024