Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych - RENAULT (1898-...)

Logo RENAULT

Firma Renault została formalnie założona 1 października 1898 roku przez braci Renault w miejscowości Billancourt pod Paryżem. Jest jedną z nielicznych firm samochodowych, która szczyci się ponad stuletnią tradycją. Inicjatorem przedsięwzięcia był 21 letni Louis, który pracując wraz z bratem Marcelem w domowym warsztacie wykonał oryginalny pojazd napędzany silnikiem spalinowym.

Ten niewielki pojazd o nazwie Voiturette miał nowatorską wówczas koncepcję konstrukcyjną w zakresie przeniesienia napędu. Jednocylindrowy silnik De Dion - Bouton, umieszczony był w przedniej części ramy nad osią kół przednich. Napęd na tylną oś sztywną był przenoszony przez wał napędowy zaopatrzony w przeguby, podczas gdy w innych pojazdach stosowano łańcuchy napędzające każde z kół. Taki schemat układu napędowego wkrótce stał się standardem w budowie samochodów i jest stosowany do dzisiaj pod nazwą układu klasycznego.

Od 1902 roku stosowano silniki własnej konstrukcji, początkowo dwucylindrowe, a od 1904 czterocylindrowe. W 1905 roku Louis Renault zdobywa zamówienia na dostawę taksówek dla Paryża i Londynu. Zakłady Renault stają się wówczas największym francuskim producentem samochodów.

W wyniku wizyty w USA i spotkania z H. Fordem, zmodernizowano technologię produkcji. W 1912 roku firma rozpoczyna wytwarzanie standardowych nadwozi do swoich pojazdów. W następnym roku wprowadzono do samochodów elektryczny rozrusznik.

W 1922 roku w zakładach Renault wprowadzono taśmowy system montażu samochodów. W ofercie firmy znajdowały się zarówno mniejsze pojazdy jak i duże, eleganckie i luksusowe samochody np. Reinastella (1929). Pierwszym modelem Renault z nadwoziem samonośnym był Juvaquatre wprowadzony do produkcji w 1938 roku.

Podczas II Wojny Światowej pracowano nad nowym modelem małolitrażowego samochodu z silnikiem umieszczonym z tyłu. Louis Renault został po wyzwoleniu oskarżony o kolaborację z Niemcami, a w styczniu 1945 roku jego przedsiębiorstwo zostało znacjonalizowane. Samochód powstający podczas wojny został wprowadzony do produkcji w 1946 roku jako model 4 CV. Była to udana konstrukcja, która zapoczątkowała długą linię samochodów Renault z tylnosilnikowym układem napędowym.

Przełom w konstrukcji samochodów marki Renault nastąpił w 1961 roku, kiedy to uruchomiono produkcję modelu R 4. Pojazd otrzymał napęd na koła przednie i funkcjonalne nadwozie. Nowatorskim pojazdem był też model R 16 z 1965 roku, który jest uznawany za pioniera nadwozi typu hatch-back. Innowacje techniczne zawsze były chętnie wprowadzane w tej firmie. Jedną z nich były zderzaki z tworzyw sztucznych zastosowane po raz pierwszy w sportowych modelach R 15/17, a następnie w popularnym modelu R 5. Godne odnotowania w historii motoryzacji jest uruchomienie produkcji pierwszego w Europie pojazdu wielofunkcyjnego (MPV), czyli modelu Espace (1984). Zdecydowano się na nowatorską jednobryłową formę zewnętrzną nadwozia i szkieletową konstrukcję nośną z klejonym poszyciem z tworzywa sztucznego. Dużym sukcesem firmy jest konstrukcja samochodu Laguna II, który jako pierwszy pojazd uzyskał najwyższą ocenę (5 gwiazdek) w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez organizację EuroNCAP.

W marcu 1999 roku firma Renault zakupiła 36,8 % udziałów japońskiego Nissana i podjęła z nim współpracę techniczną. Jednym z efektów tej współpracy są nowe płyty podłogowe, wspólne dla pojazdów obu marek. W samochodach Renault wykorzystywane są teraz niektóre zespoły Nissana. Także w 1999 roku firma przejęła 51 % akcji rumuńskich zakładów Dacia, a dwa lata później jej wzrósł do ponad 92 %.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024