Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych - VOLKSWAGEN (1946-...)

Logo VOLKSWAGEN

Historia firmy sięga 1938 roku, kiedy to we wrześniu położono kamień węgielny pod nową fabrykę w Wolfsburgu. Miał tam być produkowany samochód ludowy opracowany przez Ferdynanda Porsche, ale wybuch wojny zniweczył te plany. Podjęto tu produkcję pojazdów dla wojska (Kubelwagen) oraz elementów uzbrojenia.

Dopiero po wojnie, początkiem 1946 roku uruchomiono produkcję samochodu Typ 1, czyli popularnego "Garbusa". Systematycznie oskonalono konstrukcję tego samochodu, a wielkość produkcji szybko wzrastała. Milionowy egzemplarz wykonano w 1955 roku.

W 1961 roku rozpoczęto produkcję większego modelu 1500. W jego nowym nadwoziu o trzybryłowej sylwetce znalazła się większość zespołów znanych już z "Garbusa". Kolejne modele noszące oznaczenia 411 i 412 powstały w oparciu o dotychczasową koncepcję konstrukcyjną polegającą na umieszczeniu silnika z tyłu pojazdu.

W 1965 roku Volkswagen przejął kontrolę nad grupą Auto Union AG, a w 1969 roku wykupił firmę NSU.

Początkiem lat 70-tych firma Volkswagen miała kłopoty finansowe, które wynikały z faktu że produkowane modele tylnosilnikowe były już przestarzałe i trudno się sprzedawały. Szybko zdecydowano się na zmiany i na bazie bardziej nowoczesnych modeli Audi i NSU uruchomiono w 1973 roku produkcję modelu Passat, pierwszego samochodu VW z napędem na koła przednie. Nawiązano współpracę z włoską firmą projektową Ital Design, która opracowała nadwozia do nowych modeli VW. Już w następnym roku do produkcji wdrożono Golfa, który stał się praktycznie następcą "Garbusa", a później najbardziej znanym modelem tej firmy. W 1975 roku pojawił się mniejszy model o nazwie Polo, a w 1978 roku wstrzymano produkcję Garbusa w Niemczech. Wszystkie nowe modele zostały bardzo dobrze przejęte przez rynek, a firma intensywnie się rozwijała.

W 1986 roku Volkswagen wykupił 75% akcji hiszpańskiego Seata, a w 1990 roku posiadał już 100 % tych akcji. Podobnie było z czeską Skodą - w 1991 roku grupa VW kupiła 31 %, a obecnie jest w posiadaniu wszystkich akcji. Włoska firma Lamborghini została w 1998 roku przyłączona do Audi. W tym samym roku VW kupił prawa do marki Bugatti oraz brytyjskie firmy Bentley i Rolls-Royce. Od 2003 roku prestiżowa marka Rolls-Royce należy do BMW.

Znaczącą część udziałów grupy Volkswagen posiada firma Audi (ponad 35 %).

Gama modeli oferowanych pod marką Volkswagen sale się rozszerza i obejmuje niemal wszystkie segmenty rynkowe.

Obecnie grupa Volkswagen jest trzecim co do wielkości producentem samochodów na świecie. Jej fabryki pracują w 20 krajach.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024