Katalog samochodów studialnych
Volkswagen 1L (2002)
W połowie kwietnia 2002 roku, prezes Volkswagen AG - dr Ferdynand Piech, zaprezentował w Hamburgu studialny samochód zużywający średnio mniej niż 1 dm3 paliwa na 100 km. Cała konstrukcja tego pojazdu została podporządkowana idei samochodu "jednolitrowego".
Nadwozie o obłym kroplowym zarysie ma niewielkie wymiary, gdyż długość wynosi 3,65 m, szerokość 1,25 m a wysokość tylko 1 m. Uzyskano niezwykle niską wartość współczynnika oporu powietrza Cx wynoszącą 0,159. Poszycie zewnętrzne wykonano z żywic wzmacnianych włóknem węglowym, natomiast przestrzenna rama nośna wykonana została ze stopu magnezu. Dwuosobowe wnętrze pojazdu przypomina wyglądem i konstrukcją kabinę szybowca. Pasażer siedzi za kierowcą.
Do napędu tego nietypowego pojazdu zastosowano jednocylindrowy wolnossący silnik Diesla o pojemności skokowej 299 cm3. Bezpośredni wtrysk paliwa jest realizowany przez pompowtryskiwacz. Silnik osiąga maksymalną moc 6,3 kW (8,5 KM) i to wystarcza do uzyskania prędkości 120 km/h.
Ciekawym rozwiązaniem są także koła jezdne o średnicy 16" wykonane z kompozytów. Dzięki szerokiemu stosowaniu lekkich materiałów masa własna tego pojazdu wynosi tylko 290 kg. Zbiornik paliwa mieści tylko 6,5 dm3 paliwa, ale wystarcza na pokonanie dystansu około 650 km.