Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz generację:

Katalog samochodów seryjnych

FIAT TIPO I (1988-1995)

Miniatura FIAT TIPO

Model Tipo debiutował oficjalnie w styczniu 1988 roku. Był typowym reprezentantem sektora rynkowego C, a w gamie firmy Fiat zastąpił starszy model o nazwie Ritmo.

Pojazd ten powstał według nowej koncepcji konstrukcyjno-technologicznej, zakładającej wykorzystanie płyty podłogowej oraz wielu zespołów mechanicznych do budowy różnych typów samochodów. Tą sama płytę podłogową wykorzystano także w pozostałych markach grupy Fiat Auto czyli Alfa Romeo i Lancia.

Dwubryłowe nadwozie samochodu Tipo miało formę pięciodrzwiowego hatch-backa. Starannie opracowane kształty zaowocowały uzyskaniem niskiej wartości współczynnika oporu czołowego. Duży nacisk położono na zwiększenie komfortu jazdy. W stosunku do poprzednika powiększono szerokość i wysokość pojazdu, przez co uzyskano obszerniejsze wnętrze nadwozia,

Od początku produkcji oferowano wiele wersji silnikowych modelu Tipo. Były to czterocylindrowe jednostki napędowe, które montowano poprzecznie w przedniej części pojazdu. Stosowano benzynowe silniki o pojemności skokowej 1,1, 1,4 i 1,6 dm3 oraz silnik Diesla o pojemności 1,7 dm3. Wszystkie silniki współpracowały z mechanicznymi skrzyniami przekładniowymi o pięciu biegach, które przekazywały napęd na przednie koła.

W następnym roku oferta została powiększona o usportowioną wersję z silnikiem o pojemności 1,8 dm3 oraz wersję o nazwie Selecta wyposażoną w silnik 1,4 dm3 wraz z automatyczną bezstopniową skrzynką biegów typu CVT. Silniki Diesla o pojemności 1,9 dm3 (wolnossacy i turbodoładowany) wprowadzono do produkcji w 1990 roku, zrezygnowano natomiast ze stosowania najmniejszego silnika (1,1 dm3).

Kolejne wersje silnikowe wprowadzono w 1991 roku. Były to silniki o pojemności 1,8 i 2,0 dm3. Pojawiła się także wersja Selecta wyposażona w silnik 1,6 dm3.

W 1993 roku przeprowadzono modernizację nadwozia typu face-lifting. Zmieniono wygląd przedniej części pojazdu oraz wzmocniono szkielet nośny nadwozia pod kątem poprawy bezpieczeństwa. Wzbogacono także wyposażenie pojazdów. Istotną nowością było wprowadzenie drugiej wersji nadwoziowej w postaci trzydrzwiowego hatch-backa.. Silniki zostały zmodernizowane pod kątem ograniczenia emisji szkodliwych składników spalin.

Produkcja samochodów rodziny Tipo zakończona została w sierpniu 1995 roku, a ogółem wykonano ich około miliona egzemplarzy.

Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO
Miniatura FIAT TIPO

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024