Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz generację:

Katalog samochodów seryjnych

KIA SPORTAGE I (1993-2002)

Miniatura KIA SPORTAGE

Pierwsza generacja samochodów Sportage została opracowana we współpracy z firmą Mazda. Jako pojazd studialny był prezentowany na Salonie Samochodowym w Tokio w 1991 roku. Zdecydowano się na konstrukcję ramową i klasyczny układ zespołów. Wykorzystano tu wiele zespołów i elementów pochodzących z samochodu dostawczego Mazda Bongo. Produkcja tych samochodów w Korei Południowej ruszyła w 1993 roku, a eksport do Europy rozpoczęto w roku następnym.

Pierwsza wersja otrzymała zwarte nadwozie typu kombi, w układzie pięciodrzwiowym. Pojazd miał stosunkowo obłe kształty i krótkie zwisy, a koło zapasowe było mocowane pionowo z tyłu, na zewnętrznym rurowym stelażu. Wnętrze mieściło pięć osób i sporo bagażu.

Do napędu stosowano silniki benzynowe o pojemności skokowej 2,0 dm3, w dwóch wersjach. Bazowy silnik miał głowicę z ośmioma zaworami, natomiast mocniejszy miał szesnaście zaworów. Układ napędowy z mechaniczną skrzynią biegów i reduktorem stale napędzał koła tylne i miał możliwość dołączania napędu kół przednich. Na niektórych rynkach oferowano wolnossący silnik Diesla o pojemności 2,2 dm3, dostarczany przez firmę Perkins.

Duże powodzenie na rynkach europejskich skłoniło producenta do uruchomienia montażu tych pojazdów na terenie "starego kontynentu". W latach 1995-1998 samochody Sportage montowano w niemieckiej firmie Karmann, gdzie wykonano około 26 tysięcy egzemplarzy.

W 1997 roku wprowadzono do produkcji skrócone wersje, kabriolet z solidnym pałąkiem bezpieczeństwa oraz trzydrzwiowe kombi powstałe przez zamianę miękkiego dachu na sztywny hardtop. Były one przeznaczone głównie na rynek USA, a w Europie pojawiły się dwa lata później. Rozstaw osi został skrócony aż o 29 cm. Równocześnie na rynku amerykańskim zaoferowano uproszczone wersje z napędem tylnej osi. Dla Europy przygotowano wówczas wersję z turbodoładowanym silnikiem Diesla o pojemności 2,0 dm3.

W 1999 roku wprowadzono drobne zmiany w nadwoziu (face-lifting), a także ukazała się wówczas trzecia wersja nadwoziowa o nazwie Grand lub Wagon. Przy bazowym rozstawie osi zwiększono zwis tylny, a koło zapasowe przeniesiono do wnętrza.

Zakończenie produkcji samochodów Sportage pierwszej generacji nastąpiło w 2002 roku.

Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE
Miniatura KIA SPORTAGE

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024