Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

CITROEN XANTIA (1993-2001)

Logo CITROEN XANTIA

Model Xantia reprezentował markę Citroen w segmencie rynkowym D, a w gamie firmy był następcą dość popularnego modelu BX. Produkcję tego modelu uruchomiono wiosną 1993 roku. Pięciodrzwiowe nadwozie zaprojektowano w firmie Bertone. Zdecydowano się na formę dwu i pół bryłową, tzn. z krótkim segmentem bagażowym i unoszonymi do góry tylnymi drzwiami. Lekko klinowa sylwetka o płynnych liniach i z silnie pochylonymi szybami miała dobre własności aerodynamiczne.

Początkowo Xantia dostępna była w trzech wersjach silnikowych o pojemności skokowej 1,8 i 2,0 dm3. Ten ostatni oferowany był z głowicą 8- lub 16-zaworową. Silniki zabudowane są poprzecznie, a napęd na koła przednie przenoszony był przez zwykłą mechaniczną lub automatyczną skrzynię przekładniową.

Najciekawszym zespołem było hydropneumatyczne zawieszenie kół jezdnych sterowane elektronicznie. Takie rozwiązanie umożliwiało najwyższy komfort jazdy i możliwość zmiany prześwitu (cztery różne położenia).

Pod koniec 1993 roku rozszerzono gamę stosowanych silników. Do modelu podstawowego zastosowano jednostkę benzynową o pojemności 1,6 dm3, a dodatkowo wprowadzono dwa silniki Diesla o pojemności 1,9 dm3, w wersji wolnossącej i doładowanej.

Dwa lata później wprowadzono następne trzy silniki. Były to dwa benzynowe o pojemności 1,8 dm3 z 16-zaworową głowicą i lekko doładowany silnik o pojemności 2,0 dm3 oraz turbodiesel o pojemności 2,1 dm3. Wersja Activa miała zmodyfikowane i sztywniejsze zawieszenie kół, stosowano w niej tylko najmocniejsze silniki.

Pod koniec 1995 roku na rynek trafiła Xantia w wersji kombi. Tylny zwis nadwozia zwiększono o 240 mm, co pozwoliło wygospodarować obszerną przestrzeń bagażową.

W 1997 roku gamę Xantii powiększyła wersja z benzynowym silnikiem V6 o pojemności 3,0 dm3.

Cała rodzina samochodów Xantia została na przełomie lat 1997/1998 roku poddana face-liftingowi. Zmiany dotyczyły głównie przedniej części nadwozia i spowodowały pewne zwiększenie długości.

Nowością 1999 roku było wprowadzenie turbodoładowanych silników Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa (HDI).

W 2000 roku produkcję bazowego modelu Xantia uruchomiono w firmie SAIPA w Iranie.

Zakończenie produkcji samochodów rodziny Xantia we Francji nastąpiło jesienią 2001 roku. Ogółem wyprodukowano ponad 1,2 mln tych pojazdów, a następcą był model noszący oznaczenie <A class=menu href="prod.php3?marka=CITROEN&typy=C%205" name=""><strong>C 5</strong></A>.

Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA
Miniatura CITROEN XANTIA

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024