Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz generację:

Katalog samochodów seryjnych

FORD ESCORT IV (1990-2000)

Miniatura FORD ESCORT

Jesienią 1990 roku odbył się debiut rynkowy czwartej generacji samochodów Escort (określanej niekiedy jako Mk V). Całkowicie nowa płyta podłogowa miała rozstaw osi zwiększony aż o 12,5 cm. Na tej podstawie opracowano nowe nadwozia o bardziej obłych kształtach i zwiększonej przestrzeni wewnętrznej. Podstawowym typem nadwozia był hatch-back, oferowany zarówno w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej. Równocześnie dostępne było pięciodrzwiowe kombi, kabriolet z pałąkiem bezpieczeństwa oraz czterodrzwiowy notch-back, który sprzedawano pod nazwą Orion. Produkcję tych pojazdów rozpoczęto zarówno w Niemczech jak i w Wielkiej Brytanii.

Początkowo stosowano silniki przejęte z poprzedniej generacji. Były to jednostki benzynowe o pojemności skokowej 1,4 i 1,6 dm3, a także wolnossący silnik Diesla o pojemności 1,8 dm3. Jesienią następnego roku gama silników powiększyła się o benzynowe silniki 1,3 i nowy 16-zaworowy o pojemności 1,8 dm3. Debiutowała także usportowiona wersja RS 2000.

Końcem 1992 roku przeprowadzono modernizację nadwozia, która oprócz wzmocnienia struktury objęła także zmiany zewnętrzne (face-lifting). Najbardziej widocznymi zmianami były wydłużona pokrywa silnika, w której umieszczono owalny wlot powietrza oraz inne lampy tylne16-zaworowy o pojemności 1,8 dm3. W następnym roku wprowadzono turbodoładowaną wersję silnika Diesla i 16-zaworowy silnik benzynowy o pojemności 1,6 dm3. Pojawiła się również najbardziej dynamiczna wersja RS Cosworth z napędem na obie osie. Od września 1993 roku zrezygnowano z nazwy Orion i od tego czasu czterodrzwiowa wersja oferowana była jako Escort.

W styczniu 1995 roku miała miejsce kolejna modernizacja rodziny samochodów Escort (określana niekiedy jako Mk VI). W przedniej części nadwozia zmieniono lampy, zderzak oraz pokrywę silnika. Zmieniono także wystrój wnętrza. Montaż niektórych wersji Escorta rozpoczęto w Płońsku. W listopadzie 1997 roku zakończono produkcję kabrioletów.

Mimo uruchomienia w 1998 roku produkcji następcy w postaci rodziny samochodów o nazwie Focus, wybrane modele Escorta produkowano w Niemczech do 1999 roku, a w zakładach brytyjskich zakończenie produkcji tych samochodów nastąpiło w lipcu 2000 roku.

Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT
Miniatura FORD ESCORT

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024