Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz generację:

Katalog samochodów seryjnych

MINI MINI I (1969-2000)

Miniatura MINI MINI

W listopadzie 1969 ruszyła produkcja zmodernizowanego modelu Mini określanego jako Mk III. W stosunku do poprzedników zmieniono konstrukcję drzwi (ukryto zawiasy i zastosowano opuszczane szyby), powiększono tylną szybę oraz klosze lamp tylnych.

Oferowano samochody z silnikami o pojemności skokowej 0,85 lub 1,0 dm3 oraz usportowioną wersję Cooper S z silnikiem o pojemności 1,3 dm3. Zrezygnowano z zawieszenia kół typu Hydroelastic i powrócono do elementów gumowych.

Równolegle podjęto produkcję nowej wersji o nazwie Clubman. Całkowicie zmieniono przednią część nadwozia oraz wzbogacono wyposażenie. Modele Clubman oferowane były zarówno z nadwoziem typu fast-back, jak i kombi o wydłużonym rozstawie osi. Do ich napędu stosowano silniki o pojemności 1,0 dm3. Produkowano także usportowioną wersję Clubman 1275 GT z silnikiem o pojemności 1,3 dm3. Od 1975 roku stosowano także silniki o pojemności 1,1 dm3.

Kolejną modernizację samochodów rodziny Mini przeprowadzono w 1976 roku (Mk IV). Zmodernizowano mocowanie przedniej i tylnej ramy pomocniczej i zawieszenie kół, a we wnętrzu powiększono wymiary pedałów. W następnym roku w tylnych lampach wprowadzono światło cofania. W 1979 roku wyprodukowano krótką serię Mini 1100 Special, a w 1980 roku zakończono produkcję silników o pojemności 0,85 dm3 oraz modeli Clubman.

W sierpniu 1984 roku ruszyła produkcja serii Mk V, która wyróżniała się kołami jezdnymi o średnicy zwiększonej do 12", przednimi hamulcami tarczowymi, nakładkami nadkoli wykonanymi z tworzywa sztucznego oraz zmienioną tablicą rozdzielczą.

W 1986 roku koncern British Leyland został przekształcony w Rover Group. W ramach tej grupy działał odział Austin Rover Group, który przejął markę Mini i od tego czasu na tych pojazdach montowano znak fabryczny Rover.

W 1990 roku pojawiły się modele Mk VI, w których wykonano zmiany w komorze silnika umożliwiające montaż silników o zwiększonych wymiarach. Powrócono także do stosowania nazwy Cooper i w pojazdach tych stosowano silniki o pojemności 1,3 dm3 pochodzące z modelu MG Metro. W następnym roku wycofano z produkcji silniki o pojemności 1,0 dm3. W 1992 roku w silnikach o pojemności 1,3 dm3 zasilanie gaźnikowe zastąpiono wtryskowym.

W latach 1993-96 wyprodukowano niewielką serię pojazdów z otwartymi nadwoziami typu kabriolet, z miękkim składanym dachem.

Ostatnia seria klasycznego Mini nosiła oznaczenie Mk VII i była produkowana w okresie 1996 - 2000. Charakterystyczną cechą tych pojazdów była chłodnica cieczy umieszczona przed silnikiem.

Produkcję samochodów Mini tej generacji zakończono w październiku 2000 roku. Ogółem w okresie 1959 - 2000 wyprodukowano niemal 5,39 mln tych pojazdów w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych.

Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI
Miniatura MINI MINI

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024