Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

PEUGEOT 203 (1948-1960)

Logo PEUGEOT 203

Model oznaczony liczbą 203 był oficjalnie zaprezentowany w październiku 1948 roku, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, jako pierwsza powojenna konstrukcja tej marki. Pojazd należał do średniej klasy europejskiej i miał samonośne nadwozie oraz klasyczny układ napędowy. Sprzedaż tych samochodów rozpoczęto wiosną 1949 roku.

Nadwozie w układzie czterodrzwiowym miało formę dwubryłową z łagodnie opadającą ścianą tylną. Zachowano wystające błotniki przednie i tylne, jak w modelach przedwojennych. Obie pary drzwi bocznych zawieszone zostały na środkowych słupkach nadwozia. Rozstaw osi wynosił 2580 mm, a długość całkowita 4350 mm. Wnętrze pojazdu było przeznaczone dla pięciu osób.

Do napędu pojazdu służył czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,3 dm3. Wyposażono go w górnozaworowy układ rozrządu i zasilanie gaźnikowe. Napęd na koła tylne przekazywany był poprzez czterobiegową mechaniczną skrzynię przekładniową. W tylnym moście umieszczono ślimakową przekładnię główną.

Jesienią 1949 roku wprowadzono do oferty wersję z nadwoziem typu kabriolimuzyna, a na Salonie w Paryżu pokazano kolejną nową wersję z pięciodrzwiowym nadwoziem kombi. Zwiększono w niej rozstaw osi i zmieniono konstrukcję zawieszenia tylnego mostu. Debiut rynkowy odbył się już w 1950 roku w dwóch odmianach. Pod nazwą Familiare oferowano nadwozie osobowe z trzema rzędami siedzeń, natomiast Commerciale miało obszerną część bagażową. W tym samym czasie uruchomiona została produkcja wersji użytkowych (furgon i pick-up). Nowością następnego roku było zastąpienie kierunkowskazów ramieniowych migowymi, a jesienią pokazano na salonie paryskim wersję z nadwoziem kabriolet. Sprzedaż kabrioletów rozpoczęto wiosną 1952 roku, a późną jesienią przeprowadzono większą modernizację, którą obecnie określa się jako niewielki face-lifting. W podstawowym nadwoziu powiększono tylne okno, a we wszystkich zmieniono tablicę rozdzielczą oraz kierownicę. Zmiany w silniku wpłynęły na niewielki wzrost mocy. Na bazie kabrioletu opracowano trzybryłowe nadwozie typu coupe.

W 1954 roku wprowadzono nową zsynchronizowaną skrzynię biegów i powiększono rozstaw przednich kół. Na następny rok (1955) planowano debiut nowego modelu z oznaczeniem 403, więc stopniowo redukowano gamę samochodów rodziny 203. Już wiosną zakończono produkcję kabriolimuzyny i coupe. Ostatnie kabriolety wykonano w marcu 1956 roku, a wersje z nadwoziami kombi w sierpniu tegoż roku.

Produkcję podstawowej wersji nadwoziowej zakończono w lutym 1960 roku. Ogółem wykonano, według różnych źródeł, od 662,3 - 699,8 tysięcy samochodów typu 203.

Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203
Miniatura PEUGEOT 203

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024