Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych

PEUGEOT 205 (1983-1997)

Logo PEUGEOT 205

Debiut rynkowy modelu o symbolu 205 odbył się w lutym 1983 roku. Był to pojazd nieco większy od starszego modelu o symbolu 104 i wkrótce go zastąpił.

Zwarte dwubryłowe nadwozie typu hatch-back projektowane było przy współudziale firmy Pininfarina. Zaokrąglone i płynne kształty oraz właściwe proporcje nadawały sylwetce elegancki wygląd, a jednocześnie przyczyniły się do uzyskania dobrych własności aerodynamicznych. Początkowo w ofercie było tylko pięciodrzwiowe nadwozie typu hatch-back.

Zespoły napędowe umieszczono poprzecznie w przedniej części nadwozia. Stosowano czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności skokowej 0,95 , 1,1 i 1,4 dm3 przejęte z modelu 104, a w listopadzie tegoż roku gamą silników uzupełniono o wolnossącą jednostkę wysokoprężną o pojemności ponad 1,7 dm3.

Trzydrzwiowa wersja nadwoziowa trafiła na rynek jesienią 1984 roku, ale kilka miesięcy wcześniej wprowadzono wersję usportowioną o dodatkowym symbolu GTI z takim nadwoziem i dynamicznym silnikiem o pojemności ponad 1,6 dm3. Dla potrzeb sportu wyczynowego opracowano wersję Turbo 16 z centralnie umieszczonym silnikiem o pojemności 1,8 dm3 i z napędem na wszystkie koła.

Wiosną 1986 roku wprowadzono do sprzedaży atrakcyjną wersję z otwartym nadwoziem typu kabriolet, która była produkowana w zakładach Pininfarina we Włoszech. Jesienią tegoż roku model GTI otrzymał większy silnik o pojemności 1,9 dm3, pojawiła się również wersja z automatyczną skrzynią biegów i z silnikiem 1,6 dm3.

Nieznaczną modernizację nadwozia (face-lifting) przeprowadzono w połowie 1987 roku i równocześnie wprowadzono nową rodzinę silników (oznaczenie TU) z aluminiowymi kadłubami, o takich samych pojemnościach skokowych. Dwa lata później wprowadzono drugi silnik Diesla, o pojemności 1,9 dm3. W październiku 1990 roku gamę silników powiększono o turbodoładowany silnik Diesla o pojemności 1,7 dm3. Nowością następnego roku była wersja Gentry z benzynowym silnikiem o pojemności 1,9 dm3.

W następnych latach prowadzono modernizację silników, zwłaszcza pod kątem wymagań ekologicznych. Od 1995 roku stopniowo zmniejszano liczbę wersji silnikowych. Najdłużej w produkcji pozostawały tańsze modele z mniejszymi silnikami.

Pojazdy tej rodziny produkowano do jesieni 1997 roku. Ogółem wyprodukowano ponad 5,3 mln egzemplarzy samochodów typu 205. Dopiero w 1998 roku pojawił się długo oczekiwany następca w postaci modelu 206.

Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205
Miniatura PEUGEOT 205

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024