Logo Auto-era
Logo Auto-era

Wybierz rodzinę:

Katalog samochodów seryjnych - VOLVO (1927-...)

Logo VOLVO

Założycielami tej znanej szwedzkiej firmy byli finansista Assar Gabrielsson oraz konstruktor Gustaf Larson. Korzystając z pomocy firmy łożyskowej SKF, pierwszy samochód o nazwie Volvo (po łacinie - toczę się), wykonano 14 kwietnia 1927 roku. W jeszcze w tym samym roku wykonano 297 sztuk pojazdów OV4, bardziej znanych także pod nazwą Jalcob. Rok później uruchomiono produkcję samochodów ciężarowych. Kolejne modele samochodów były coraz większe, zaczęto stosować również silniki sześciocylindrowe. Od początku dbano o wysoką jakość produkcji, co przyciągało wielu klientów.

W 1935 roku rozpoczęto produkcję modelu PV 36 z całkowicie stalowym nadwoziem o opływowych kształtach wzorowanych na ówczesnych pojazdach amerykańskich.

Pierwszym powojennym produktem był model PV 444, który trafił na rynek w 1945 roku. Miał samonośne nadwozie i silnik o pojemności skokowej 1,4 dm3. W 1956 roku rozpoczęto produkcję samochodów serii 120 z nowoczesnymi nadwoziami trzybryłowymi. Opracowany na jego bazie sportowy model P 1800 (z 1960 r.) stał się znany dzięki serialowi telewizyjnemu pt. "Święty". Samochody Volvo zdobyły także uznanie na rynku amerykańskim. Uwagę konstruktorów skupiono na zapewnieniu możliwie najwyższego poziomu bezpieczeństwa jazdy. Już w latach pięćdziesiątych zaczęto w samochodach tej marki montować pasy bezpieczeństwa.

Kolejną generację samochodów Volvo otworzył w 1966 roku model 144. Wspólnie ze specjalistami z francuskich firm Peugeot i Renault opracowano konstrukcję silnika V6 przeznaczonego do największych modeli tych marek.

W latach 1973-75 Volvo przejęło akcje holenderskiej firmy Daf i rozpoczęto w tym kraju produkcję mniejszych modeli, korzystając z wcześniejszych doświadczeń tej firmy. Stosowano w nich silniki dostarczane przez Renault oraz bezstopniowe przekładnie cierne (CVT).

W 1991 roku nawiązano współpracę z Mitsubishi. Obie firmy utworzyły w Holandii spółkę NedCar, w której uruchomiono produkcję pojazdów Mitsubishi Carisma i Volvo S/V 40 (1995).

Przez wiele lat kolejne modele samochodów Volvo wyróżniały się tradycyjną formą nadwozi o tzw. ponadczasowej sylwetce. Dopiero w ostatnich latach XX wieku zarząd firmy zdecydował się odejść od tej tradycji i nowsze modele otrzymały bardziej atrakcyjne kształty nadwozi.

W 1999 roku zakłady Volvo produkujące samochody osobowe zostały wykupione przez koncern Forda i włączone do grupy Premier Automotive Group (do 2007 r).

W roku 2002 firma obchodziła swoje 75 lecie, a do programu produkcyjnego włączono pierwszy samochód kategorii SUV. Po wybuchu kryzysu finansowego w 2008 roku zarząd koncernu Ford postanowił pozbyć się kilku marek, w tym Volvo.

W marcu 2010 roku całą firmę kupili od Forda Chińczycy, a konkretnie holding Geely .

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2024