Samochody seryjne
arkusz w PDF

FORD ESCORT III (1980-1990)

Galeria FORD ESCORT III

Podczas tworzenia trzeciej generacji modelu Escort zdecydowano się na radykalną zmianę koncepcji konstrukcyjnej. Zgodnie z ówczesną tendencją, zamiast układu klasycznego wprowadzono napęd przedni, a zespół napędowy zabudowano poprzecznie (pojazdy te określane są niekiedy jako Mk III). Od podstaw opracowano nowe nadwozia typu hatch-back w układzie trzy- i pięciodrzwiowym. Nadwozia o formie 2,5- bryłowej miały dobre własności aerodynamiczne. Seryjna produkcja nowych Escortów z tymi nadwoziami ruszyła w sierpniu 1980 roku, a w grudniu tegoż roku wdrożono trzydrzwiowe nadwozie typu kombi. Wprowadzono także nowe silniki o pojemności skokowej 1,3 i 1,6 dm3, a najmniejsza jednostka napędowa (o pojemności 1,1 dm3) pochodziła z modelu Fiesta. Wszystkie koła zawieszone zostały niezależnie. Udana konstrukcja zaowocowała przyznaniem zaszczytnego tytułu Samochodu Roku 1981.

Początkiem 1982 roku gamę modeli uzupełniono o wersje sportowe oznaczone jako XR-3i oraz RS 1600i. W lutym następnego roku do produkcji wprowadzono pięciodrzwiowe nadwozie kombi. W tym samym roku pojawił się na rynku model Orion, będący trzybryłową wersją nadwoziową Escorta. Kolejnymi nowościami 1983 roku było wprowadzenie silnika Diesla (1,6 dm3) oraz nadwozia typu kabriolet powstającego we współpracy z firmą Karmann.

Wersję sportową z turbodoładowanym silnikiem zaoferowano w 1985 roku.

W 1986 roku przeprowadzono operację face-lifting, która głównie objęła przednią część nadwozia oraz wnętrze. W niektórych opracowaniach zmodernizowane wówczas modele Escorta określane są jako Mk IV. Silnik 1,3 dm3 został powiększony do 1,4 dm3. W 1989 roku pojemność skokowa silnika Diesla wzrosła do 1,8 dm3.

Zakończenie produkcji samochodów tej generacji nastąpiło w sierpniu 1990 roku.

Wszelkie prawa zastrzeżone - AUTO-ERA - 2002-2018 ; Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu